جوزا 04, 1400 13:53 Asia/Kabul
  • رد وجود پایگاه نظامی آمریکا در پاکستان
    رد وجود پایگاه نظامی آمریکا در پاکستان

پاکستان وجود هرگونه پایگاه نظامی آمریکا در خاک آن کشور را تکذیب کرد و گمانه‌زنی‌ها در این خصوص را غیرمسئولانه خواند.

همزمان با دیدار از پیش اعلام نشده مشاوران امنیت ملی پاکستان و آمریکا، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه ای گمانه زنی ها در مطبوعات مبنی بر تصمیم اسلام آباد برای ارائه هرگونه پایگاه به نیروهای آمریکایی را قویاً بی اساس دانست.
"زاهد حفیظ چودری" افزود: هیچ پایگاه نظامی یا هوایی آمریکا در پاکستان وجود ندارد و چنین پیشنهادی نیز پیش بینی نشده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان تاکید کرد: هرگونه حدس و گمان در این مورد بی اساس و غیرمسئولانه بوده و باید از آن اجتناب شود.

تکذیب هر گونه توافق پاکستان با آمریکا برای واگذاری یا ساخت پایگاه نظامی به این کشور پس از آن صورت گرفت که برخی رسانه‌های منطقه گزارش دادند آمریکا در حال ساخت یک پایگاه نظامی در مناطق «شالوزان» و «ترمینال» نزدیک مرز پاکستان و افغانستان در مناطق قبایلی است.

از زمان اعلام تصمیم « جو بایدن » رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن نظامیان این کشور از افغانستان تا سپتامبر 2021 ،گمانه های بسیاری درباره برنامه کاخ سفید برای ساخت و یا در اختیار گرفتن پایگاه نظامی در پاکستان مطرح شده است.

برخی مقامات سیاسی و نظامی آمریکا در هفته های اخیر بدون اشاره به نام پاکستان اما تاکید کرده بودند برای نظارت بر افغانستان باید بخشی ازنیروهای آمریکایی در پایگاهی در مجاورت افغانستان مستقر شوند.

 اگر چه مقامات آمریکا ، از پاکستان به عنوان گزینه نگهداری بخشی از نیرو و تجهیزات خود در این کشور پس از خروج از افغانستان نام نبرده اند ،اما در ماه های اخیر گزارش هایی درباره انتقال تجهیزات نظامی آمریکا از افغانستان به پاکستان منتشرشد که این مسئله در کانون توجه رسانه های منطقه قرار گرفت.

حساسیت های موجود در بین مردم و احزاب پاکستان درباره استقرار دوباره بخشی از نیرو و تجهیزات  آمریکا در آن کشور به حدی بالاست که به محض انتشار اخبار و گزارش هایی درباره احتمال واگذاری پایگاه نظامی به کاخ سفید، بسرعت مقامات پاکستان به آن واکنش نشان داده و تکذیب می کنند.

پیشتر نیز وزیر خارجه پاکستان پس از بازگشت از سفر رسمی به عربستان در پاسخ به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ارائه پایگاه هوایی در پاکستان به آمریکا پس از خروج نظامیان این کشور از افغانستان گفت، این موضوع تنها در حد گمانه‌زنی‌ است واسلام آباد هیچ تصمیمی برای ارائه پایگاه‌ به آمریکا ندارد.     

آمریکا حدود 9 سال پیش مجبور شد آخرین پایگاه نظامی خود در پاکستان را نیز به این کشور تحویل دهد که این مسئله یکی از مطالبات اصلی مردم پاکستان از مقامات این کشور در تنظیم روابط با واشنگتن بود.

در شرایطی که احتمال حضور مجدد نظامیان آمریکایی درپاکستان پس از خروج از افغانستان افزایش یافته است، نگرانی های در بین مردم پاکستان در این خصوص افزایش یافته است.

افزایش ناامنی ناشی از تشدید انگیزه گروه های افراطی از جمله طالبان برای گسترش اقدامات خشونت بار در پاکستان در نبرد با نظامیان آمریکایی از جمله نگرانی های مردم پاکستان از حضور مجدد نیروهای آمریکا در خاک آن کشور است.

برغم تکذیب وجود هر گونه پایگاه نظامی آمریکا  در پاکستان یا تصمیم در این زمینه،اما دیداراخیر مشاور امنیت ملی آمریکا با همتای پاکستانی خود در ژنو، نگرانی ها درباره فشار کاخ سفید بر اسلام آباد در این خصوص را افزایش داده است. 

 

   

کلیدواژه