جوزا 09, 1400 17:40 Asia/Kabul
  • تاکید عفو بین الملل بر ارتکاب جنایت جنگی توسط اسرائیل در قدس اشغالی
    تاکید عفو بین الملل بر ارتکاب جنایت جنگی توسط اسرائیل در قدس اشغالی

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد طرح‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر کوچ اجباری فلسطینی ها به منزله جنایت جنگی است.

به گفته این نهاد حقوق بشری، طرح‌های تل آویو برای اجرای عملیات «تخلیه اجباری»خانه‌های محله"بطن الهوی" در روستای"سلوان"قدس شرقی نمونه دیگری از سیاست جنایتکارانه اسرائیل در زمینه مهاجرت اجباری فلسطینی ها محسوب می شود.عفو بین الملل می گوید که ادامه اقدامات برای به جریان انداختن این پرونده در دادگاه، بعد از اعتراض‌ها به عملیات تخلیه اجباری خانه‌های محله "شیخ جراح" در قدس شرقی ادامه دارد، اما اسرائیل آتش خشونت را شعله ورتر کرده است و تجاوزات سازمان یافته علیه حقوق بشر فلسطین را اعمال می‌کند.

انتقاد شدید عفو بین الملل از اقدامات ضدانسانی و غیرقانونی رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی به ویژه تداوم روند بیرون راندن اجباری فلسطینی ها از محله های مسکونی آنها و هم ردیف شمردن آن با ارتکاب جنایت جنگی تاکیدی دوباره بر ماهیت جنایتکارانه این رژیم و نیز هشداری به جامعه بین المللی به ویژه نهادهای حقوقی بین المللی از جمله دیوان بین المللی کیفری برای بازخواست تل آویو و گشودن پرونده ای جنایی در این زمینه در این دیوان است.

درواقع اصرار رژیم صهیونیستی برای تداوم سیاست یهودسازی قدس ازطریق  بیرون راندن فلسطینی ها از خانه و کاشانه شان و جایگزین کردن یهودیان صهیونیست به جای آنها ، بر خلاف قوانین بین المللی از جمله قطعنامه های شورای امنیت به ویژه قطعنامه 242 است که صراحتا خواهان خروج رژیم صهیونیستی از مناطق اشغالی 1967 از جمله قدس شرقی شده است. این اقدام اسرائیل هم چنین در تضاد کامل با کنوانسیون چهارم 1949 ژنو درباره مناطق تحت اشغال است. ماده 49 این کنوانسیون به صراحت اعلام می کند، یک (دولت) اشغالگر نمی تواند افراد محافظت شده را به زور اخراج کند، یا بخشهایی از جمعیت غیرنظامی خود را به قلمرو اشغالی تبعید یا منتقل کند.

در واقع رژیم صهیونیستی در چند دهه گذشته پس از اشغال کرانه باختری و قدس شرقی تمام تلاش خود را برای سخت تر کردن زندگی در این مناطق برای فلسطینی ها از طریق ایجاد دیوار حائل و ایجاد انواع محدودیتها برای اینکه فلسطینی ها خود از این مناطق روند صورت داده است. ضمن اینکه تل آویو  به صورت سازمان یافته اقدام به احداث شهرکهای صهیونیست نشین در کرانه باختری و قدس شرقی کرده و طبق آمارها اکنون 650 هزار صهیونیست در 250 شهرک در این  مناطق زندگی می کنند. رژیم صهیونیستی حتی پس از نبرد اخیر 12 روزه غزه با گروههای مقاومت فلسطینی باز هم اصرار بر تداوم این رویکرد داشته و طبق خبرها مقام های رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه با ساخت 560 واحد مسکونی جدید در کرانه باختری موافقت کردند.

از سوی دیگر اسرائیل سیاست وادار کردن فلسطینی ها برای کوچ اجباری از وطن شان را در پیش گرفته و تلاش می کند با اعمال زور و حتی صدور احکام دادگاههای اسرائیلی  که رای به اخراج فلسطینی ها از محله های مسکونی آنها از جمله "شیخ جراح" و "بطن الهوی" داده اند، این خواسته خود را عملی سازد. "صالح الحجازی "(4)معاون مدیر دفتر منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین الملل می گوید:  کوچاندن و «تخلیه اجباری»(فلسطینی ها ) نقض آشکار قانون بین المللی درباره ممنوعیت تخلیه اجباری منازل است که در سطح جنایت‌های جنگی قرار دارد.

به رغم حمایت آشکار آمریکا از اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی 1967 اما به نظر می رسد اعتراض‌های اخیر چه در داخل فلسطین اشغالی و چه در سطح منطقه ای و بین المللی علیه عملیات «تخلیه اجباری» فلسطینی ها از قدس اشغالی از جمله شیخ جراح حاوی این پیام است که عملیات مصادره اراضی فلسطینی ها از سوی اسرئیل بی پاسخ نخواهد ماند و با واکنش های تندی مواجه خواهد شد. کما اینکه جنگ اخیر 12 روزه غزه درپی ضرب الاجل گروههای مقاومت فلسطینی به رژیم صهیونیستی برای توقف روند اخراج فلسطینی ها از قدس شرقی رخ داد و نتایج بسیار دردناکی را برای تل آویو به دنبال داشت.

کلیدواژه