جوزا 16, 1400 10:59 Asia/Kabul

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان گفت: طبق قوانین جدید ایران، امکان صدور مجوز اقامت برای کسانی که در بورس سهام می‌خرند یا در بانک‌ها سپرده‌گذاری ارزی به مبلغ ۲۵۰ هزار دلار افتتاح می کنند، وجود دارد.

حسین سلیمی رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در تهران گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: افغانستان یکی از مهم ترین همسایه های ایران است و مرز مشترک طولانی که با این کشور داریم از اهمیت زیادی برخوردار است و سالانه تا حدود 3 ملیارد دلار به افغانستان صادارت داریم.

وی افزود: از نگاه دینی، تاریخ و فرهنگی، دو ملت ایران و افغانستان مشترکات زیادی دارند و این بر توسعه رابطه فرهنگی و اقتصادی دو کشور تاثیر خوبی دارد و در حال حاضر حدود نیمی از نیازهای وارداتی افغانستان از طریق ایران تامین می شود.

سلیمی بیان داشت: یکی از موضوعاتی که بین سران دو کشور ایران و افغانستان در بحث صادرات و واردات کالا وجود داشته است عدم توازن است که در حال حاضر ما از افغانستان کم کالا وارد می کنیم و ما باید این را در نظر بگیریم که فقط صادرکننده نباشیم.

 رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در در مورد سرمایه گذاری افغانستانی ها در ایران نیز گفت: قوانین ایران برای اتباع خارجی اجازه می دهد که با دریافت مجوز در ایران سرمایه گذاری کنند و در حال حاضر سرمایه گذاری خوبی از سوی سرمایه گذاران افغانستانی در ایران انجام شده است و کسانی که متقاضی سرمایهگذاری هستند، نسبت به قبل تغییر کرده‌اند و حتی رقم سرمایهگذاری‌های آن ها نیز دستخوش افزایش شده و در حال حاضر به حدود 100 ملیون دلار رسیده است.

وی تصریح کرد: بیشتر سرمایه گذاری افغانستانی ها در خراسان رضوی است و علت آن هم نزدیکی این استان به افغانستان است که بسیاری از مهاجرین هم در همین استان سکونت دارند.

سلیمی در مورد قوانین جدید سرمایه گذاری خارجی ها در ایران گفت: طبق قانون اگر سرمایه‌گذار خارجی ۲۵۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری مستقیم در بانک های ایران انجام دهد می‌تواند اجازه اقامت دریافت کند و از این رو بسیاری از سرمایه‌گذاران کشور همسایه یعنی افغانستان متقاضی سرمایه‌گذاری به منظور دریافت اقامت نیز هستند.

وی افزود: طبق قوانین جدید همچنین امکان صدور مجوز اقامت برای کسانی که در بورس سهام می‌خرند نیز وجود دارد و طبق تصمیمات اتخاذ شده افغانستانی ها که اقدام به خرید سهام به مبلغ 250 هزار دلار در بازار بورس ایران می‌کنند، میتوانند مجوز اقامت ۵ ساله بگیرند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در مورد حوزه های سرمایه گذاری افغانستانی ها در ایران نیز گفت: در حوزه تولید انواع گیاهان گلخانه ای، در بخش حمل و نقل و بخش مواد غذایی و فرش‌ماشینی، روغن موتور و موارد دیگری سرمایه گذاری صورت گرفته است  که اغلب این تولیدات نیز توسط خود سرمایه گذاران افغانستانی به کشورشان صادر می شود.

کلیدواژه