جوزا 24, 1400 13:38 Asia/Kabul

سخنگوی طالبان ادعا کرد که دو هدف عمده این گروه در افغانستان، استقلال و روی کار آوردن نظام اسلامی و مردمی است

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر مدعی شد: دو هدف عمده این گروه در افغانستان، استقلال و روی کار آوردن نظام اسلامی و مردمی است.

محمد نعیم وردک در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: جنگ در افغانستان از سوی خارجی ها تحمیل شد اما این گروه پس از توافقنامه دوحه حملات گسترده خود علیه مواضع نیروهای خارجی و دولت افغانستان را متوقف کرد و سایر عملیات خود را هم کاهش داد.

وی افزود: طالبان از همان ابتدای حمله خارجی ها به افغانستان به آن ها اعلام کرد برای حل مشکلی که پیش آمده حاضر به مذاکره است و این مشکل باید از طریق مذاکره حل و فصل شود اما خارجی ها توجه نکرده و به زور متوسل شدند اما با گذشت بیست سال نتوانستند به نتیجه ای برسند.

این سخنگوی طالبان مدعی شد: طالبان خواستار حل مشکلات افغانستان است، مردم افغانستان هر روز در آتش می سوزند و کسی نمی خواهد که در این کشور جنگ و ناامنی باشد به همین دلیل هم این گروه در مذاکرات با خارجی ها شرکت و حدود یک و نیم سال با آن ها مذاکره کرد و این مذاکرات به توافقنامه ای منجر شد که طالبان به تعهدات خود در آن پایبند بوده است.

محمد نعیم تصریح کرد: تا پیش از توافقنامه دوحه طالبان به مراکز ولایت ها و مراکز بزرگ نظامی و اطلاعاتی حمله می کرد اما پس از توافقنامه این حملات متوقف شد. همچنان پیش از توافقنامه در عملیات طالبان برخی از ولایت ها و ولسوالی ها با سقوط مواجه می شد اما بعد از توافقنامه این عملیات متوقف شد و عملیات انفجاری که ادامه داشت دچار وقفه شد اما طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نبود.

وی عنوان کرد: نیروهای خارجی و دولت کابل که هم پیمان آن ها است متعهد شده بودند که دست به بمباران، عملیات شبانه و استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین نمی زنند اما به این تعهدات پایبند نبودند و اگر می بودند مشکلات کنونی ایجاد نمی شد.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر همچنان ادعا کرد: از زمانی که خارجی ها اعلام کردند که نیروهای خود را از افغانستان خارج می کنند روحیه نیروهای دولتی تضعیف شده زیرا از ابتدا متکی به خارجی ها بودند و یکی از دلایل سقوط ولسوالی ها در روزهای اخیر همین موضوع است.

محمد نعیم با اشاره به اظهارات وزیر داخله افغانستان مبنی بر اینکه حملات نیروهای امنیتی علیه طالبان پنجاه درصد افزایش یافته گفت: دولتی ها می خواهند اعلام کنند که با خروج نیروهای خارجی وضعیت امنیتی دچار مشکل می شود اما وقتی  نیروهای دولتی عملیات خود را افزایش دهند و دست به بمباران بزنند طبیعی است که طالبان هم دست به عملیات و مقابله می زنند.

وی نظر برخی از کارشناسان مبنی بر اینکه طالبان همواره جنگ و ناامنی را افزایش و گسترش می دهند تا در میز مذاکرات امتیازات بیشتری کسب کنند، رد کرد و گفت: اگر چنین می بود زمانی که توافقنامه را امضا کردیم عملیات خود را کاهش نمی دادیم، هرچند در توافقنامه طالبان ملزم نشده اند که عملیات خاصی را انجام ندهند اما طالبان عملیات را کاهش دادند.

محمد نعیم با اشاره به خروج نیروهای خارجی از افغانستان که بهانه جنگ طالبان بود و ادامه جنگ طالبان در افغانستان که منجر به کشته شدن افغان ها می شود، عنوان کرد: طالبان برای جنگ دو هدف اساسی داشت؛ یکی استقلال افغانستان بود زیرا نیروهای خارجی با همکاری کسانی که در دولت کابل هستند به این کشور حمله کردند و دیگری تلاش برای ایجاد یک نظام اسلامی و مردمی زیرا دولت فعلی با کمک خارجی ها بر سر کار آمد و کشور را در فساد غرق کرد.

این سخنگوی طالبان عنوان کرد: کسانی را که دولت کابل با همکاری خارجی ها می کشتند جزئی از مردم افغانستان بودند، آنان در جریان عملیات خود شبانه وارد خانه های افغان ها می شدند اما اکنون علیه طالبان تبلیغات به راه می اندازند در حالیکه این گروه مشکلی با مردم خود ندارد و به دنبال دفاع از استقلال مردم و رفاه آنان است.

وی اضافه کرد: هدف طالبان در خصوص استقلال و آزادی افغانستان با خروج نیروهای خارجی در حال تحقق است و به دنبال هدف دیگر که ایجاد یک دولت مسوول و پاسخگو است می باشد، دولت کابل در حال حاضر حتی در کابل تسلط ندارد، در این کشور باید نظامی بر سر کار بیاید که قوی باشد و بتواند مشکلات کشور را حل کند.

 

کلیدواژه