واکنش افغان‌ها به اظهارات اردوغان درباره چگونگی تامین امنیت فرودگاه کابل
(last modified 1400-03-27T14:00:51+00:00 )
جوزا 27, 1400 18:30 Asia/Kabul
  • واکنش افغان‌ها به اظهارات اردوغان درباره چگونگی تامین امنیت فرودگاه کابل
    واکنش افغان‌ها به اظهارات اردوغان درباره چگونگی تامین امنیت فرودگاه کابل

سخنان رئیس جمهوری ترکیه درباره چگونگی تامین امنیت فرودگاه کابل، واکنش افغان ها را بدنبال داشته است .

«محمد امیری» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به سخنان « رجب طیب اردوغان » رییس جمهوری ترکیه در خصوص چگونگی تامین امنیت فرودگاه کابل گفت: دولت افغانستان براساس یک طرح مشخص، امنیت تمام فرودگاه های این کشور از جمله فرودگاه کابل را خود تأمین می کند .

« محمد حنیف اتمر» وزیر خارجه افغانستان هم دیروز (چهارشنبه ) در این رابطه در دیدار «جیهاد آرگین‌آی» سفیر ترکیه در کابل از وی درباره سخنان اردوغان توضیحات خواسته است  .

«حکمت الله حکمت»، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان نیز در این زمینه گفت:هرنوع تصمیم‌گیری در باره امنیت فرودگاه کابل بدون مشارکت افغانها خلاف قانون است.

درهمین حال گروه طالبان در واکنش به تصمیم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو )  برای ادامه حضور نظامیان ترکیه‌ در افغانستان برای تأمین امنیت فرودگاه کابل، آن را تصمیمی یکجانبه برای «دوام اِشغال» و به‌ معنی «زیرپا گذاشتن اراده و استقلال افغان‌ها» دانست.

طالبان اعلام کرد ، ترکیه در بیست سال گذشته در کنار نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان بوده است و باید از این کشور خارج شود.

در همین زمینه «لطیف نظری» استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل افغانستان هم گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند با معاملات پشت پرده، اهداف خود را در افغانستان از طریق ترکیه دنبال کند.

فرودگاه بین المللی کابل همزمان با خروج نظامیان خارجی از افغانستان اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

آمریکا رایزنی‌های جدیدی  را در مورد فرودگاه کابل با ترکیه آغاز کرده است و می‌خواهد نسخه جدیدی را برای آینده این فرودگاه بپیچد.

در همین راستا «رجب طیب اردوغان» در جدیدترین اظهاراتش در نشست کشورهای عضو ناتو در بروکسل در باره تأمین امنیت فرودگاه کابل گفت: اگر کشورش مسئولیت این کار را برعهده بگیرد، پاکستان و مجارستان نیز باید در آن مشارکت داشته باشند .

براساس گزارش‌ها،  ناتو در نشست اخیر خود در بروکسل تصمیم گرفته که از نیروهای ترکیه حمایت مالی کند و آنها نیز برای رفت و آمد دیپلمات های غربی در افغانستان پس از خروج نظامیان آمریکایی ،  امنیت فرودگاه کابل را تأمین کنند .

آمریکا  پس از چند بار خلف وعده اعلام کرد ، نیروهایش را تا 11 سپتامبر 2021 از افغانستان خارج می کند.

آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور حمله کردند و این اشغالگری باعث  جنگ، درگیری و نابودی زیر بناهای اقتصادی افغانستان شده و ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر هم افزایش یافته است .

مردم و مقامات افغانستان ، بارها خروج نظامیان اشعالگر آمریکایی را از کشورشان خواستار شده اند. 

 

کلیدواژه