هرکس ادعای قدرت در افغانستان دارد خود را کاندیدای ریاست جمهوری کند و به مردم هم حق انتخاب داده شود
(last modified 1400-04-21T07:03:32+00:00 )
سرطان 21, 1400 11:33 Asia/Kabul

مشاور ارشد رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرد: نظام افغانستان باید انتخابی باشد، هرکس ادعای سیاست و قدرت دارد خود را کاندیدای ریاست جمهوری کند و به مردم این کشور هم حق انتخاب داده شود.

شاه حسین مرتضوی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: اگر ملاهیبت الله رهبر طالبان واقعا زنده است، خود را نشان دهد، کاندیدای ریاست جمهوری شود و اگر مردم افغانستان به او رای دادند سکان ریاست جمهوری را به دست بگیرد، دیگر مقامات طالبان هم همینطور، شخصیت های سیاسی، جهادی و فعالان مدنی هم در این روند شرکت کنند و به مردم افغانستان هم باید حق انتخاب داده شود نه اینکه حق انتخاب از آن ها گرفته شود.                  

وی با اشاره به گسترش دامنه جنگ در افغانستان و شدت گرفتن حملات طالبان افزود: جنگ پدیده ای ویرانگر است مخصوصا در کشوری مانند افغانستان که نیازمند کمک های خارجی است، زمانی که تاسیسات زیربنایی ساخته می شود و طالبان آن ها را انفجار می دهند بسیار باید هزینه شود تا دوباره ساخته شوند ضمن اینکه مردم از داشتن آن ها محروم می شوند.

مشاور ارشد ریاست جمهوری افغانستان در امور فرهنگی عنوان کرد: از سوی دیگر در جنگ چه نیروهای طالبان، چه سربازان افغان و چه مردم غیر نظامی کشته شوند خانواده های آن ها به تباهی کشیده می شوند، بنا بر این همه باید تلاش کنند که جلو جنگ گرفته شود زیرا صلح اولویت و نیاز فوری مردم افغانستان است.

مرتضوی با اشاره به اظهارات حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان مبنی بر اینکه خواهان مشارکت طالبان در قدرت هستیم هم گفت: نقشه راهی را که ریاست جمهوری افغانستان طرح و آن را در نشست های مختلف ارایه کرده کمک می کند که طالبان از طریق مسالمت آمیز جزو بدنه نظام شوند که هم برای طالبان، هم برای دولت و هم برای کل افغانستان برای پایان جنگ کمک می کند.

این مقام دولتی افغانستان اظهار کرد: بر اساس این نقشه راه ابتدا باید آتش بس پذیرفته شود، بعد در مورد نوع نظام صحبت شود و اگر قانون اساسی نیاز به بازنگری دارد از طریق مکانیزم خودش یعنی برگزاری لویه جرگه روی آن بحث شود، اما نظام افغانستان باید انتخابی باشد و انتخابات برگزار شود.

وی در مورد حضور و عملکرد نیروهای خارجی در افغانستان هم گفت: امریکایی ها در بدو ورود به افغانستان در سال 2001 برای خود اهدافی تعریف کرده بودند از جمله مبارزه با القاعده و کشتن بن لادن رهبر این شبکه و همان را برجسته کرده و می کنند. در رابطه با بحث حمایت از دولت افغانستان و آموزش و تامین مالی نیروهای امنیتی این کشور و مبارزه با طالبان هم تعهداتی داشتند اما امروز شاهد تهدید جدی طالبان هستیم و این در حالی است که در بدو ورود نیروهای خارجی، طالبان دچار شکست شدند.

مرتضوی با بیان اینکه امروز طالبان به تهدیدی برای افغانستان، منطقه و جهان تبدیل شده و انتظار می رود کشورهای منطقه و جهان این قضیه را جدی بگیرند، تاکید کرد: باید منابع تامین مالی تروریزم دولتی جدی گرفته می شد، وزیر داخله پاکستان رسما اعلام کرد که رهبران طالبان در آن کشور هستند، زخمی های طالبان در بیمارستان های پاکستان درمان می شوند، کشته های طالبان به آن کشور فرستاده می شوند، بن لادن در همان کشور کشته شد و ملا عمر رهبر اسبق طالبان و چندین رهبر دیگر این گروه در آنجا از بین رفتند، از اینرو عقبه های این گروه باید مورد توجه قرار بگیرد.

این کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان با تاکید بر اینکه بحث دیگر بازی های چندگانه کشورهای منطقه در رابطه با افغانستان است، گفت: سهل انگاری و مماشات در برابر این پدیده سبب می شود آتشی که در افغانستان افتاده دامن کشورهای منطقه و جهان را هم بگیرد.

مرتضوی با اشاره به مساله خروج نیروهای خارجی، افزایش حملات طالبان و سقوط تعدادی از ولسوالی ها و تهدید ولایات از سوی این گروه هم اظهار داشت: البته چند سال قبل که نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان حضور هم داشتند، ولایت های قندوز و غزنی دچار سقوط شد و برای چند روز در دست طالبان بودند، ولایت فراه در آستانه سقوط بود، در هلمند و بغلان جنگ های شدیدی تجربه شد و به جاغوری حمله شد اما امروز هیچ شهر بزرگ و مرکز ولایت در کنترل طالبان نیست.

وی اضافه کرد: نیروهای افغان در برابر طالبان مقاومت می کنند و سقوط برخی ولسوالی ها از سوی طالبان هم دلایل متعددی دارد از جمله اینکه احتمالا نیروهای دولتی به درستی در آنجا مدیریت نشدند و یا حمایت لازم هوایی و زمینی صورت نگرفت و در برخی موارد هم دولت به خاطر حفظ جان سربازان دستور عقب نشینی تاکتیکی داده، به هر صورت این امیدواری وجود دارد که دولت بتواند آسیب شناسی دقیقی انجام داده و نیروها را به درستی مدیریت کند.

 

کلیدواژه