زمینه گفت و گوی سازنده هیات های دولت افغانستان و طالبان بیش از گذشته فراهم شده است
(last modified 1400-04-24T06:23:28+00:00 )
سرطان 24, 1400 10:53 Asia/Kabul

استاد دانشگاه در کابل تاکید کرد: با توجه به شرایط ویژه افغانستان و ترکیب جدید هیات مذاکره کننده افغانستان با طالبان بسترها برای یک گفت و گوی سازنده بیش از هر زمان دیگری فراهم شده است.

داکتر عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: در ترکیب این هیات کسانی حضور دارند که هم در گذشته عامل بخشی از بحران افغانستان بوده اند و هم می توانند به حل بحران کمک کنند زیرا در حال حاضر هم از کنشگران اصلی افغانستان به حساب می آیند و طالبان هم با علاقه مندی بیشتری وارد گفت و گو با این هیات خواهند شد چون سطح آن بالا است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به ابراز امیدواری حامد کرزی رئیس جمهوری سابق و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان که در ترکیب هیات هم حضور دارند به اینکه تلاش های صلح منتج به نتیجه شود، عنوان کرد: به نظر می رسد که بستر برای گفت و گوها فراهم شده است.

وی افزود: در هفته های اخیر فشار زیادی بر حکومت افغانستان وارد شده، طالبان مناطق بیشتری را تصرف کرده اند و حکومت در تنگنا قرار گرفته است. گفته می شد حلقه خاصی در حکومت که به دنبال حفظ قدرت خود هستند مانع تلاش های صلح می شوند، اما اکنون به نظر می رسد که مساله بقاء در حکومت افغانستان دچار تزلزل شده است.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: فشارهای بیشتری از سوی طالبان اعمال می شود، مناطق بیشتر و به خصوص گمرکات کلیدی را در اختیار گرفته اند و اگر این روند ادامه پیدا کند حلقه محاصره استراتژیک کابل تنگ تر خواهد شد. با توجه به این شرایط زمینه و بستر برای روند مصالحه بیش از هر زمان دیگری فراهم شده است. کشورهای همسایه و منطقه مانند جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه هم علاقه مند به نتیجه رسیدن سریع گفت و گوها هستند.

نظری با اشاره به پذیرش مسوولیت تامین امنیت فرودگاه کابل از سوی ترکیه و هشدار طالبان در این زمینه گفت: ترکیه در روند سیاسی و به ویژه روند صلح افغانستان نقش منفی دارد، نگرانی ها از دخالت ترکیه در این مورد در حال افزایش است و کشورهای منطقه هم نگران افزایش ناامنی ها در افغانستان و منطقه با این بازی جدید ترکیه هستند، به ویژه روسیه و چین نگران تعامل ترکیه با امریکا در قضیه افغانستان می باشند.

وی اضافه کرد: در صورتی که ترکیه به هشدار طالبان توجه نکند با واکنش جدی این گروه مواجه خواهد شد و همانگونه که این گروه اعلام کرده حضور ترکیه در افغانستان را به منزله ادامه اشغال این کشور تلقی می کند، حملاتی را روی نظامیان ترک انجام خواهد داد بنابراین حضور ترکیه در افغانستان و پذیرش تامین امنیت فرودگاه کابل از سوی آن کشور، افغانستان را به سمت بی ثباتی و ناامنی بیشتر سوق خواهد داد و این می تواند مایه نگرانی افغانستان و کشورهای همسایه و منطقه باشد.

 

کلیدواژه