اتهام زنی های متقابل مقامات افغان و پاکستانی علیه یکدیگر تنش ها بین دو کشور را افزایش داده است
(last modified 1400-04-28T06:33:18+00:00 )
سرطان 28, 1400 11:03 Asia/Kabul

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی تاکید کرد: اتهام زنی های متقابل مقامات افغان و پاکستانی در برابر یکدیگر در خصوص اقدام علیه کشور مقابل تنش ها بین دو کشور را افزایش داده است.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در روزهای اخیر اتفاقات مهمی در داخل افغانستان رخ داده که از جمله آن ها پیشروی طالبان در مناطق مرزی افغانستان با کشورهای همسایه بود. این پیشروی ها به ویژه در نقاط مرزی افغانستان با جمهوری اسلامی ایران در اسلام قلعه و نیز در منطقه اسپین بولدک و چمن در مرز با پاکستان و در مناطق مرزی با کشورهای آسیای میانه انجام شد. مسایلی هم از قول مقامات افغان مبنی بر حمایت پاکستان از نیروهای طالبان مطرح شد.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد اظهارات محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان مبنی بر اینکه ده هزار جنگجوی خارجی برای حمایت از طالبان وارد افغانستان شده اند ناظر بر همین موضوع باشد و احتمالا گذرگاهی برای ورود چنین نیروهایی به داخل افغانستان باز شده است.

به گفته این کارشناس سیاسی این مساله تضاد بین افغانستان و پاکستان را افزایش داده و افغانستانی ها اکنون اطمینان دارند که ارتش پاکستان نه تنها به صورت پنهانی بلکه به صورت آشکار و عملی هم جایی که لازم بدانند از طالبان حمایت می کنند، البته پاکستان این حمایت را رد می کند.

ملا زهی عنوان کرد: به هر صورت از یکسو دولت افغانستان پاکستان را به حمایت از طالبان و ایجاد شرایطی متهم می کند که نیروهای خارجی برای کمک به طالبان وارد افغانستان شوند و از سوی دیگر دولت پاکستان افغانستان را متهم می کند که در اتحاد با دستگاه های امنیتی هند مشکلاتی را برای پاکستان از طریق طالبان به وجود آورده است.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه اختلافات در این زمینه بین افغانستان و پاکستان زیاد است و دو طرف یکدیگر را متهم می کنند به نظر نمی رسد که از این طریق بتوانند تاثیر خاصی بر اوضاع بگذارند.

 

کلیدواژه