برگزاری کنفرانس افغاستان؛ صلح و امنیت پایدار با ابتکار جمهوری اسلامی ایران در شرایط فعلی افغانستان ضروری بود
(last modified 1400-04-28T08:58:23+00:00 )
سرطان 28, 1400 13:28 Asia/Kabul

رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان و مسئول خبرگزاری صدای افغان گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول 4 دهه اخیر همیشه در کنار مردم افغانستان بوده است و برگزاری کنفرانس «افغاستان؛ صلح و امنیت پایدار» با ابتکار این کشور در شرایط فعلی افغانستان ضروری بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی مزاری رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان و مسئول خبرگزاری صدای افغان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری به اشاره به برگزاری کنفرانس افغانستان؛ صلح و امنیت پایدار در تهران گفت: برگزاری این کنفرانس، توسط مجمع جهانی بیداری اسلامی در شرایط فعلی بسیار مهم است و در چنین وضعیتی ضرورری بود که این نشست برگزار شود تا راه های برون رفت از مشکلات فعلی روند صلح و اوضاع افغانستان مورد بررسی بیشتر صاحبنظران قرار بگیرد.

وی اقزود: برگزاری این کنفرانس زمینه را برای حضور اندیشمندان، علما و شخصیت های حقیقی و حقوقی افغانستان فراهم می کند که همه نظرات خود را بازگو و طرح ها و برنامه خود را ارائه کنند و این می تواند اثرات بسیار مثبتی در وضعیت فعلی افغانستان داشته باشد.

رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان اظهار داشت: جمهوری اسلامی در طول چهار دهه تحولات افغانستان ثابت کرده است که اگر به موضوع افغانستان ورود پیدا کند می تواند به سود مردم این کشور نقش اثرگذار داشته باشد.

حسینی افزود: ایران در طول 14 سال جهاد ما بر علیه روس ها در کنار مردم ما بوده است و بعد از آن در دوره حکومت مجاهدین و دوره مقاومت و همچنین در دو دهه اخیر نقش جمهوری اسلامی بسیار مثبت بوده، هر چند که آمریکایی ها تلاش کردند که در 20 سال اخیر ایران را از صحنه دور نگه دارند و در نقش اثرگذار این کشور مانع ایجاد کنند، اما با توجه به پیشینه نیک ایران در افغانستان و همچنین جایگاه این کشور در بین مردم و نیز به خاطر موقعیت منطقه ای و جهانی که دارد در شرایط فعلی نقش ایران بسیار اثر گذار است و کسی نمی تواند حضور قدرتمند جمهوری اسلامی را نادیده بگیرد.

مسئول خبرگزاری صدای افغان بیان داشت: اگر تا هنوز تحولات افغانستان به سمت مثبت پیش نرفته و صلح و ثبات در این کشور برقرار نشده است به دلیل این بوده که کشورهای اثر گذاری همچون ایران از صحنه دور نگه داشته شده اند و کشورهای چون آمریکا، ترکیه و قطر که هیچ وقت نقش مثبتی نداشته  اند خواسته اند که در افغانستان تاثیر گذار باشند.

حسینی مزاری تاکید کرد: ایران می تواند در راستای صلح و ثبات در افغانستان نقش ایفا کند و با توجه به نفوذی که در گروه های مختلف دارد می تواند به عنوان میانجی نقش برجسته ای داشته باشد و ما در نشست اخیری که در تهران برگزار شد نقش مثبت میانجگری ایران را شاهد بودیم.

لازم به ذکر است که کنفرانس «افغاستان؛ صلح و امنیت پایدار» با ابتکار جمهوری اسلامی ایران و به همت مجمع جهانی بیداری اسلامی، امروز در تهران افتتاح شد.

 در این اجلاس، گروه‌ها و طرف‌های مختلف افغانستانی و بین‌المللی مؤثر در روند صلح افغانستان به میزبانی تهران، حضوری و مجازی شرکت دارند.