آثار محمد سرور رجایی سند بسیار محکمی از خون شریکی دو ملت ایران و افغانستان است
(last modified 1400-05-07T09:57:56+00:00 )
اسد 07, 1400 14:27 Asia/Kabul

شاعر و پژوهشگر مطرح افغانستان گفت: یکی از آثار ماندگار مرحوم محمد سرور رجایی که سند محکمی در مورد خون شریکی دو ملت ایران و افغانستان است کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» است که در این اثر خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس را جمع آوری کرده است.

محمد کاظم کاظمی شاعر و پژوهشگر افغانستانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به ویژگی های محمد سرور رجایی شاعر و روزنامه نگار افغانستان که صبح امروز به اثر بیماری کووید 19 در تهران از دنیا رفت، گفت: محمد سرور رجایی از چهره های مطرح جامعه مهاجر بود که در پنجاه و دومین بهار عمر خود از میان ما رفت و جفا است اگر بگویم که وی فقط یک شاعر یا نویسنده و یا روزنامه نگار بود او در حوزه های مختلف ادبی، هنری و فرهنگی فعالیت داشت و من کمتر کسی را در جامعه افغانستان سراغ دارم که در حوزه های گوناگون همچون او فعال بوده باشد.

 وی یادآور شد: رجایی در حوزه معرفی رزمندگان و شهدای افغانستانی دفاع مقدس بسیار فعال بود و یکی از آثار ماندگاری که سند محکمی در مورد خون شریکی دولت ایران و افغانستان است کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» است که در این اثر خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع  مقدس را جمع آوری کرده است و در این کتاب به خوبی نشان داده است که مردم افغانستان تا چه میزان با ملت ایران همراه و همسو بوده اند.

کاظمی افزود: وی در مورد برخی از شهدای ایرانی که در دروان جهاد مردم افغانستان در این کشور به شهادت رسیده اند نیز در این کتاب مطالب و خاطرات خوبی را جمع آوری کرده است.

این پژوهشگر افغانستانی اظهار داشت: یکی از فعالیت های عمده رجایی در سال های اخیر انتشار مجله باغ بود که این نشریه ویژه کودکان مهاجر افغانستانی در ایران بود و یکی از نشریان بسیار خوب در این حوزه است.

شاعر مطرح زبان فارسی در ادامه به فعالیت های رجایی در حوزه مطبوعات اشاره کرد و افزود: وی به طور مستمر در مطبوعات ایران فعال بود و خاطره نگاری جنگ و جهاد افغانستان و دفاع مقدس ایران از عمده مطالب او بود که در نشریات مختلف منتشر شده است.

وی بیان داشت: یک فیلم مستند نیز در مورد شهید رجب غلامی از شهدای افغانستانی دفاع مقدس نیز ساخته است که برای تهیه این فیلم سفری هم به افغانستان داشت و زحمات زیادی برای آن کشید.

لازم به ذکر است محمد سرور رجایی شاعر و پژوهشگر و نویسنده افغانستانی، صبح امروز پنج شنبه هفتم اسد/مرداد 1400 بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در سن 52 سالگی در بیمارستان میلاد تهران درگذشت.
رجایی بیست سال آخر عمر با برکتش را صرف جمع آوری اطلاعات و خاطرات مربوط به شهدای ایرانی جهاد افغانستان و شهدای افغانستانی دفاع مقدس کرد.
مرحوم رجایی از اعضای دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و نیز عضو هیأت تحریریه مجله های سوره و راه بود و ده ها مقاله یادداشت و گزارش درباره روابط فرهنگی ایران و افغانستان از او به یادگار مانده است
او چندین دوره دبیری جشنواره «قند پارسی»، جشنواره خانه ادبیات افغانستان را نیز بر عهده داشت.

کلیدواژه