کارنامه خبرنگاران مهاجر افغانستانی در ایران نقطه عطفی در تاریخ خبرنگاری افغانستان است
(last modified 1400-05-17T09:06:44+00:00 )
اسد 17, 1400 13:36 Asia/Kabul

خبرنگار و عکاس افغانستانی گفت: کارنامه خبرنگاران مهاجر افغانستانی در ایران نقطه عطفی در تاریخ خبرنگاری افغانستان است و دستاوردها و حضور این خبرنگاران درسطح جهانی قابل مشاهده است و بسیاری از آن ها امروز در افغانستان رسانه های مهمی را مدیریت می کنند.

سید جمال الدین سجادی خبرنگار و عکاس افغانستانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن اشاره به روز خبرنگار در ایران گفت: بعد از انتشار ویروس کرونا، اکثر فعالیت ها و نشست ها به شکل مجازی برگزار شد و این باعث شد که خبرنگاران ایرانی و افغانستانی از طریق این فضا بیشتر با هم آشنا شوند و این باعث همدلی و دوستی بیشتر شد و زمینه ای فراهم شد تا در حوزه اطلاع رسانی تلاش های بیشتری در جهت این همدلی انجام شود.

این خبرنگار مهاجر در ادامه ضمن اشاره به درگذشت محمد سرور رجایی گفت: وی سال های متوالی در عرصه فرهنگ و اطلاع رسانی و در جهت نزدیکی دو ملت ایران و افغانستان زحمات زیادی کشید و بعد از درگذشت وی نیزهمدلی های خوبی را از سمت دوستان ایرانی شاهد بودیم و این ها نشان می دهد که ما بنیان های همدلی را در میان یکدیگر یافته ایم و چه زیباست که در یک راستا قدم برداریم.

سجادی اظهار داشت: در سال های اخیر اقدامات بسیار خوبی از سمت اهالی فرهنگ و رسانه های ایرانی و افغانستانی برای شناخت بهتر از یکدیگر شکل گرفته است که این نوید روزهای خوش و همدلی بیشتر را برای ما می رساند.

این فعال فرهنگی در ادامه به فعالیت های خبرنگاران مهاجر افغانستانی در ایران اشاره کرد و گفت: از سال 1390 که من وارد دانشکده خبر شدم و فعالیت خود را با باشگاه خبرنگاران جوان آغاز کردم، خبرنگاران زیادی را می شناسم که در رسانه های مختلف تقسیم شده اند و فعالیت های خود را بر اساس علاقه خود سامان دادند.

وی تصریح کرد: ما نمونه های بسیار خوبی از حضور خبرنگاران مهاجر در رسانه های مختلف داشتیم که به صورت تخصصی در زمینه های فرهنگی و اجتماعی کار کردند و این یک دستاورد بزرگ برای خبرنگاران افغانستان است.

این کارشناس حوزه روابط بین الملل اظهار داشت: خبرنگاری در دنیای امروز بسیار تخصصی شده و هرکس در هر رشته ای که مشغول فعالیت است باید با ظرافت های آن رشته آشنایی داشته باشد و در ده سال اخیر خبرنگاران مهاجر یک تجربه بی نظیری در حوزه خبر داشته اند و تخصص های گوناگونی را در حوزه های مختلف خبری توانسته اند کسب کنند و این نقطه عطفی در تاریخ خبرنگاری افغانستان است.

وی در ادامه افزود: دستاوردها و حضور خبرنگاران مهاجر مقیم ایران امروز در گوشه و کنا جهان قابل رویت است و بسیاری از آن ها امروز در افغانستان رسانه های مهمی را مدیریت می کنند و حتی خبرنگاران زیادی که در حال حاضر در نقاط مختلف دنیا فعالیت دارند در سال های دور فعالیت های خود را از مشهد و تهران آغاز کردند و امروز در عرصه های اطلاع رسانی در سطح کلان جهانی و بین المللی مشغول فعالیت هستند و این نشان دهنده این است که اگر در مهاجرت هم کسی تلاش خود را بکند می تواند به نتایج مطلوبی برسد.

لازم به ذکر است که امروز 17 اسد/مرداد در جمهوری اسلامی ایران روز خبرنگار نامگذاری شده است. در میان دیپلمات های ایرانی که در سال 1377 در شهر مزار شریف به شهادت رسیدند، شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری ایرنا هم در میان شهدای این حادثه تلخ بود.

کلیدواژه