تغییرات اخیر در افغانستان نتیجه بی تدبیری محمد اشرف غنی و تصمیمات بی موقع وی بود
(last modified 1400-05-27T10:33:58+00:00 )
اسد 27, 1400 15:03 Asia/Kabul

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی گفت: تغییرات اخیر در افغانستان نتیجه بی تدبیری محمد اشرف غنی و تصمیمات بی موقع وی بود ضمن اینکه انجام معاملات پشت پرده هم دور از ذهن نیست.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: سرعت تحولات در افغانستان همه را غافلگیر کرد و حتی خود طالبان مدعی هستند که غافلگیر شده اند اما یک واقعیت پشت پرده وجود دارد و آن اینکه بخشی از تحولات در همان چارچوبی قرار گرفته که امریکایی ها طراحی کرده بودند و توافقی بین زلمی خلیلزاد و ملا برادر شده بود و بخشی دیگر به دلایل مختلف خارج از آن چارچوب است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در آن توافق پیش بینی شده بود که اشرف غنی کنار برود و دولت موقتی تشکیل شود اما او حاضر نشد کنار برود و شرایط توسط امریکایی ها برای طالبان فراهم شد تا مناطق مرزی و ولسوالی ها را تصرف کنند، دولت تحت فشار قرار بگیرد و اشرف غنی کنار برود اما باز هم او کنار نرفت و شرایط حمله به مراکز ولایت ها فراهم شد.

به گفته این کارشناس سیاسی زمانی که طالبان مراکز بسیاری از ولایت ها را هم به تصرف خود در آوردند اشرف غنی متوجه شد که آنان به طرف کابل هم می آیند و احساس کرد که ممکن است اسیر شود یا مشکلات دیگری برایش پیش بیاید از اینرو تصمیم خطرناکی گرفت و بدون هماهنگی که بتواند مذاکراتی انجام دهد و مشورت هایی کند تصمیم گرفت که با چند نفر افغانستان را ترک کند، مردم را گذاشتند و جان خود را نجات دادند.

ملا زهی عنوان کرد: معاملات پشت پرده ای هم صورت گرفت، در بسیاری مناطق بخشی از نظامیان مقاومت جدی نکردند و کشور در اختیار طالبان قرار گرفت، این وضعیت نتیجه عملکرد اشتباه اشرف غنی هم بود، هم مقاومتش در ابتدای کار و هم خروجش هر دو اشتباه راهبردی و به زیان منافع ملی افغانستان بود.

این کارشناس سیاسی در مورد چگونگی تشکیل حکومت آینده در افغانستان هم گفت: تا پیش از خروج اشرف غنی قرار بود دولت موقتی با حضور علی احمد جلالی و ملا برادر تشکیل شود، انتقال قدرت هم به صورت مسالمت آمیز انجام شود و بعد قانون اساسی جدید ایجاد و در مورد دولت جدید تصمیم گرفته شود اما سرعت تحولات این اجازه را نداد و طالبان هم با مناسب دیدن شرایط وارد کابل شده و ارگ ریاست جمهوری را هم تصرف کردند.

وی اضافه کرد: به هر صورت افغانستان اکنون دچار هرج و مرج و بحران است و مشخص نیست بحث مشروعیت قدرت و نوع نظام آینده به کجا می کشد اما مساله این است که وقتی طالبان قدرت را به دست گرفته اند دیگر دلیلی نمی بینند دیگران را هم شریک کنند، اگر هم شریک کنند بسیار محدود و در حد کارگزاری و استفاده از تخصص متخصصان خواهد بود. اما تصمیم گیری و تصمیم سازی را به کسی واگذار نخواهند کرد.

 

کلیدواژه