سنبله 06, 1400 13:55 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: امریکایی ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در انفجار پر تلفات فرودگاه بین المللی کابل دخالت داشته اند.

محمد مختاری در گفت و گو ب خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: یا امریکایی ها پشت پرده این انفجار بوده اند و یا با هدف قرار ندادن به موقع داعشی ها که مسوول انفجار معرفی شده اند در وقوع این حادثه نقش داشته اند.

وی افزود: قابل پیش بینی بود که جنگ در افغانستان به این زودی ها خاتمه پیدا نمی کند حتی اگر جنگ طالبان به پایان برسد. و اکنون شاهد این مساله هستیم، حکومت در افغانستان یکدست است، امنیت تا حدی برقرار است و طالبان مستقر هستند اما ناامنی همچنان ادامه دارد و جنایاتی هم که صورت می گیرد به نام داعش ختم می شود، با وجود اینکه امریکایی ها آدرس داعش را می دانستند و خودشان می گفتند که داعشی ها در کجا مستقر هستند، اما اقدامی علیه آن ها انجام ندادند.

به گفته این کارشناس سیاسی قضیه از دو حال خارج نیست، یا اینکه امریکایی ها با داعش در ارتباط هستند و خودشان اینگونه حملات را طراحی می کنند و برای فرافکنی داعش را مسوول این انفجارها معرفی می کنند به این معنی که چه داعش، چه القاعده و چه هر گروه تروریستی دیگری توسط خود آن ها تامین مالی و مدیریت می شوند و از آن ها در جاهای مختلف استفاده می شود و یا اینکه با وجود شناسایی مقرهای داعشی ها آن ها را هدف قرار نمی دهند.

مختاری تصریح کرد: وقتی امریکایی ها پس از وقوع انفجار در فرودگاه کابل با این سرعت می توانند عوامل آن را که می گویند داعشی هستند، هدف قرار دهند به این معنی است که از اوضاع  آگاهند و در جنایات داعش شریکند. چرا آن ها از وقوع جنایت پیشگیری نکردند؟ و چرا لانه های داعشی ها را که دشمن بشریت هستند نابود نکردند؟. در هر صورت مسوولیت انفجار پر تلفات فرودگاه کابل به امریکایی ها برمی گردد و آن ها در این قضیه دخیل هستند.  

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: از گذشته ها مشخص بود که امریکایی ها خلاف شعارهایشان برای مبارزه با تروریسم و تامین امنیت به افغانستان نیامده بودند، اگر امریکایی ها از افغانستان خارج شوند تکلیف مشخص می شود و این خود مردم افغانستان هستند که باید با هم نظری، هم سویی و همگرایی اقداماتی را روی دست بگیرند.

به گفته مختاری در حال حاضر که طالبان در افغانستان بر اوضاع مسلط هستند در یک آزمون قرار دارند، اگر بتوانند یک حکومت فراگیر ایجاد کرده و دیگر اقوام، احزاب و جریان های سیاسی و اجتماعی را در حکومت سهیم کنند می توان امیدوار بود که افغانستان به سوی صلح، آبادی و آرامی پیش می رود.

وی اضافه کرد: اما اگر باز هم تک روی و انحصارگرایی آغاز شود و اقوام، مذاهب و جناح های دیگر نادیده گرفته شوند ممکن است دشمن باز هم سوء استفاده کند و جنگ را با نامی دیگر شروع کند و به این ترتیب جنگ ادامه پیدا کرده و بار دیگر مردم قربانی شوند.

 

کلیدواژه