سنبله 12, 1400 11:50 Asia/Kabul
  • نگاه دولت جدید ایران به مذاکرات احیای برجام
    نگاه دولت جدید ایران به مذاکرات احیای برجام

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوی تلفنی وزیران خارجه آلمان، فرانسه و اتریش درباره سیاست خارجی متوازن و تنظیم روابط ایران با اتحادیه اروپا و برجام رایزنی کرد. 

حسین امیرعبداللهیان در این گفت وگوهای تلفنی جداگانه درباره مذاکرات احیای برجام در وین تاکید کرد، مذاکرات وین باید منافع و حقوق ایران را تأمین کند و رفتار غیرمسئولانه آمریکا و بی‌عملی اتحادیه اروپا باید پایان یابد.

وزیر خارجه ایران اظهار کرد، اصل گفت وگوهای وین قابل قبول بوده و انجام می‌شود، اما مذاکره‌ای قابل دفاع است که به رفع واقعی تحریم‌ها و تامین حقوق ایران منجر شود. 

تا پیش از روی کارآمدن دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رئیسی در ایران، شش دُور مذاکرات احیای برجام در وین برگزار شد. هدف از شکل‌گیری مذاکرات وین، بازگشت آمریکا به برجام است؛ به شرط اینکه همه تحریم‌های یکجانبه آمریکا ضد ایران لغو و سپس راستی‌آزمایی شود.

راستی‌آزمایی لغو تحریم‌های آمریکا به‌عنوان گام اصلی برای احیای برجام و سپس بازگشت ایران به تعهدهای برجامی خود، سیاست قطعی ایران در جریان مذاکرات وین بوده است. آمریکا اما در شش دور مذاکرات وین بر سیاست "گام در برابر گام" تاکید داشت که مورد تایید ایران نبود.

ایران معتقد است آمریکا به‌عنوان کشوری که از برجام خارج شده است، باید در گام نخست تعهدهای خود را عملی کند و ایران پس از اینکه اقدامات آمریکا را راستی‌آزامایی کرد به تعهدهای برجامی خود بازخوهد گشت. پافشاری آمریکا بر رویکرد یکجانبه خود، مذاکرات احیای برجام در وین را در دولت قبلی ایران بی‌نتیجه گذاشت.

با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، هنوز تاریخ جدیدی برای شروع مجدد مذاکرات احیای برجام در وین اعلام نشده اما دولت جدید ایران بارها تاکید کرده است صرفا مذاکره برای مذاکره قبول ندارد. تنها راه احیای برجام، اجرای علمی و واقعی تعهدهای برجامی آمریکا و اروپاست و پس از راستی‌آزمایی این تعهدها، گام‌های ایران هم در کاهش تعهدهای برجامی خود برگشت‌پذیر است.         

همانطور که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در گفت وگوی تلفنی با وزیران فرانسه، آلمان و اتریش تاکید کرد، ایران سهم اساسی خود برای حفظ برجام را با صبر راهبردی مقابل خروج آمریکا و بی‌عملی طرف اروپایی نشان داده است و اکنون وقت طرف‌های دیگر برجامی است که همراهی لازم را کرده و به صورت واقعی و عملی تعهدهای خودشان را اجرا کنند.    

رویکرد منطقی ایران در برابر خروج یکجانبه آمریکا از برجام و سپس بی‌عملی و ناتوانی طرف اروپایی در اجرای تعهدهای برجامی خود نشان می‌دهد، ایران کشوری متعهد است اما دیگر وارد هر مذاکره‌ای نخواهد شد. ایران فقط در مذاکراتی که نتایج ملموسی را در تامین حقوق و منافع مردم ایران در بر داشته باشد، حضور خواهد یافت.

رصد سیاست آمریکا در دوران ریاست جمهوری جو بایدن که سیاست فشار حداکثری ترامپ ضد ایران را شکست خورده اعلام کرده، نشان می‌دهد دولت بایدن هم در عمل همین مسیر در برابر ایران ادامه داده است. دولت بایدن با وجود ادعاهای قبلی درصدد استفاده از تحریم‌های غیرقانونی به‌عنوان ابزار فشار بر جمهوری اسلامی ایران است اما همانطور که امیرعبداللهیان تاکید کرد، ایران تسلیم چنین فشارهایی نخواهد شد

امیرعبداللهیان: مذاکرات وین باید منافع ایران را تامین کند

کلیدواژه