سنبله 18, 1400 14:11 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی افغان تاکید کرد: با شرایط جدید به وجود آمده در افغانستان اگر فعالیت های اقتصادی محدود شود و کمک های لازم صورت نگیرد، بحران در این کشور شدید تر خواهد شد.

سیف الدین سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: افغانستان در گذشته هم دچار مشکلات اقتصادی و وابسته به کمک های خارجی بود اما با تغییر شرایط در صورتی که برنامه ای برای بقاء جامعه وجود نداشته باشد و به نکات تخصصی در بحث اقتصاد توجه نشود این کشور با مشکلات جدی روبرو می شود.

وی افزود: یک مزیت دولت قبلی این بود که طرح های اقتصادی برای دریافت کمک های جهانی به شیوه و ادبیاتی که کشورهای کمک کننده می پسندیدند، در کنفرانس های بین المللی ارایه و وعده کمک دریافت می شد. هرچند بیشتر، شرکت های خارجی بودند که از این کمک ها سود می بردند.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل عنوان کرد: بیشتر کشورهای جهان نهادهای تخصصی در زمینه های مختلف دارند که نگاه متخصصین را در مسایل مختلف در نظر می گیرند و بر مبنای آن ها برنامه سازی می کنند اما یک مشکل افغانستان در شرایط فعلی این است که اهمیت چندانی به این روش ها داده نمی شود.

سیحون تصریح کرد: به این لحاظ افرادی که در راس هستند ممکن است در تعامل با جامعه بین المللی، طرح و برنامه ریزی و مدیریت منابع اقتصادی با چالش مواجه شوند زیرا سیاستگذاری ها برای توسعه اقتصادی، کارشناسی و تخصصی هستند و نیاز به سرمایه، فناوری، برنامه ریزی، مدیریت و سازماندهی دارند که اگر همه باهم وجود نداشته نباشند هیچ برنامه ای محقق نخواهد شد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: لازمه هر فعالیت اقتصادی، مدیریت سالم، آگاهی دقیق و عملکرد بر اساس اصول علمی، عوامل و منابع  است. در شرایط فعلی دسترسی به منابع در افغانستان محدود است، فناوری ضعیف است و به تخصص و کارگزاری هم توجه نمی شود از اینرو وضعیت اقتصادی افغانستان چندان مساعد نیست.

سیحون در رابطه با چگونگی برخورد جامعه جهانی با طالبان از نظر اقتصادی گفت: جامعه جهانی با طالبان تعامل خواهد داشت زیرا هر اتفاقی که در افغانستان رخ دهد کشورهای دیگر را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد از اینرو مثلا کشورهای غربی سعی در تعامل و حمایت از کشورهای منطقه برای جلوگیری از موج مهاجرت خواهند کرد ضمن اینکه به بیجا شدگان داخلی در افغانستان توجه می کنند و کمک های بشردوستانه خود را به آن ها خواهند داشت چنانکه در گذشته هم چنین بوده است.

وی اضافه کرد: البته مهم این است که تلاش شود نهادها و ادارات مختلف در افغانستان متکی به کمک های مقطعی نباشند در غیر اینصورت نمی توانند کاری از پیش ببرند، بصورت کلی در دولت طالبان اگر افرادی که در راس نهادهای اقتصادی قرار می گیرند، از افراد متخصص کمک نگیرند افغانستان با چالش جدی مواجه خواهد شد.

 

کلیدواژه