میزان 03, 1400 12:14 Asia/Kabul

معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ کابینه موقت طالبان گفت: این گروه شرایطی را که در قوانین بین المللی برای به رسمیت شناختن یک نظام ضروری است، کامل کرده اما شرط های خصوصی کشورها را نمی پذیرد.

ذبیح الله مجاهد سخنگو و دستیار وزیر اطلاعات و فرهنگ کابینه موقت طالبان در مصاحبه اختصاصی با رادیو دری درباره نقل قول برخی رسانه ها از سخنان قبلی او مبنی بر این که طالبان شروط جامعه بین‌الملل برای به رسمیت شناختن دولت خود را نمی پذیرد، گفت: از سخنان او برداشت نادرستی شده است.

سخنگوی طالبان گفت: «شرایطی که در قوانین بین المللی برای به رسمیت شناختن یک نظام ضروری است، کامل شده است. تسلط کامل بر خاک، امنیت و حکومت وجود دارد و همه مزاحمت ها از بین رفته است اما اگر مسائل داخلی افغانستان به عنوان شروط به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان قرار داده شود، این موضوع مداخله در امور داخلی افغانستان به حساب می آید.»

وی افزود: «اگر هر کشوری بخواهد به میل خود برای مردم افغانستان شرط بگذارد، این مساله منطقی نیست. با این حال این مسائل از طریق دیپلماتیک قابل حل است اما نباید به عنوان شرط از آن یاد شود.»

مجاهد درباره برنامه دولت موقت طالبان درباره برنامه های این گروه برای حضور دیپلماتیک در عرصه های جهانی هم گفت: در این زمینه برنامه هایی در حال عملی شدن است.

وی تاکید کرد: «طالبان می خواهد با همه دول جهان روابط حسنه و خوب داشته باشد و همچنان آنها نیز از مجراهای دیپلماتیک تشویش های خود را با دولت موقت طالبان شریک کنند.»

ذبیح الله مجاهد همچنین از ادامه یافتن دید و بازدیدها و سفرهای احتمالی اعضای طالبان به دیگر کشورها برای رفع ابهام ها و تشویش ها خبر داد.

مجاهد درباره کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان و نگرانی کشورهای همسایه در این زمینه نیز گفت: «طالبان نگرانی کشورهای همسایه را درباره تولید مواد مخدر در افغانستان درک می کند و وظیفه خود می داند که جلو کشت و تولید این مواد در افغانستان گرفته شود.»

وی در عین حال گفت که اقدام طالبان علیه کشت و تولید مواد مخدر هنگامی عملی خواهد شد که تسلط این گروه بر افغانستان کامل شود و شرایط کشت بدیل برای زارعانی که خشخاش کشت می کنند فراهم شود.

مجاهد تأکید کرد، طالبان در تلاش است که تولید، انتقال و تجارت مواد مخدر در افغانستان غیرقانونی باشد و قاچاق مواد مخدر به خصوص به کشورهای همسایه اجازه داده نشود.

سخنگوی طالبان درباره بحث ها درخصوص حقوق زنان در دولت موقت این گروه نیز گفت: تلاش ها برای رفع نگرانی ها در این زمینه جریان دارد و طالبان بحث حقوق زنان را جدی می گیرد.

با این حال وی تاکید کرد که حقوق خانم ها "در چارچوب شریعت اسلامی" مورد توجه قرار خواهد گرفت.

کلیدواژه