میزان 15, 1400 17:42 Asia/Kabul
  • بیستمین سالروز تجاوز آمریکا به افغانستان در سایه خروج خفت بار نظامیان آمریکایی
    بیستمین سالروز تجاوز آمریکا به افغانستان در سایه خروج خفت بار نظامیان آمریکایی

هفتم اُکتبر برابر با پانزدهم ماه میزان سالروز تجاوز و لشکرکشی آمریکا به افغانستان است.

حادثه یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱بهانه‌ای برای لشکرکشی آمریکا به افغانستان شد زیرا آمریکا مدعی بود  طرح حملات یازدهم سپتامبر توسط القاعده در افغانستان برنامه ریزی شده است و با همین توجیه، روز هفتم اکتبر سال  2001 به افغانستان حمله کرد که حدود بیست سال طول کشید.

سرانجام این اشغالگری پس از حدود دو دهه به پایان رسید و نظامیان آمریکایی با خفت و سرافکندگی در روز 31 اوت  سال ۲۰۰۱ میلادی  از افغانستان خارج شدند .

گروه طالبان هم از 15 اوت سال جاری قدرت را در افغانستان بدست گرفته است  و « محمد اشرف غنی»  رییس جمهوری این کشور از کابل فرار کرد .

امروز بسیاری از کارشناسان معتقدند هدف از لشکرکشی آمریکا به افغانستان موضوع مبارزه با تروریسم نبود، بلکه آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد پایگاه نظامی در نزدیکی کشور‌های چین و روسیه بودند تا از این طریق ضمن حضور در منطقه استراتژیک افغانستان، کشور‌های چین، روسیه و ایران را نیز زیر  نظر داشته باشند.

البته غارت دارایی‌ها و منابع طبیعی افغانستان و قاچاق مواد مخدر را از دیگر اهداف حضور بیست ساله اشغالگران آمریکایی دراین کشور می‌توان برشمرد.

 بیست سال اشغالگری آمریکا در افغانستان، پیامد‌های سنگین انسانی و اقتصادی برای مردم افغانستان بر جا گذاشته است که جبران آن بسیار سنگین و حتی غیرممکن است.

آمریکا پس از بیست سال اشغالگری در  افغانستان در دو دهه اخیر فقط کشتار، ویرانی و آوارگی ناشی از تهاجم آمریکا برای مردم افغانستان به میراث گذاشته است .

پس از حمله آمریکا به افغانستان موجی از بمباران هوایی در افغانستان آغاز شد که در این حملات ده‌ها هزار نفر از مردم افغانستان جان باختد ؛ مجالس عروسی، عزاداری و میهمانی‌ها، مدارس و مساجد مردم این کشور هدف بمباران جنگنده های ارتش  آمریکا قرار گرفت که این حملات درد و رنج مردم بی پناه افغانستان را مضاعف کرد.

براساس گزارش رسانه‌های معتبر بین المللی در بیست سال جنگ آمریکا در افغانستان، بیش از 200  و چهل هزار نفر به صورت مستقیم در این جنگ کشته و صد‌ها هزار نفر دیگر زخمی شدند.

شمار تلفات غیرنظامیان افغان در جنگ بیست ساله آمریکا بیش از هفتاد هزار نفر اعلام شده است همچنین ده‌ها هزار غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

 در مدت بیست سال اشغالگری آمریکا در افغانستان، بیش از سه هزار و پانصد نظامی خارجی از جمله حدود دو هزار و پانصد نظامی آمریکایی در این کشور کشته و بیش از بیست هزار نظامی آمریکایی دیگر زخمی شدند.

نکته جالب اینکه یکی از شعار‌های عمده آمریکا برای حمله به افغانستان، مبارزه با تروریسم بود، اما در بیست سال گذشته نه تنها خطرات تروریسم و حملات تروریستی کاهش نیافت بلکه به گفته مقامات دولت سابق افغانستان تعداد گروه‌های تروریستی در این کشور به بیست گروه افزایش یافت.

یکی از گروه‌هایی که با حمایت‌های پیدا و پنهان آمریکا درافغانستان ظهور کرد، گروه تروریستی داعش بود؛ این گروه ده‌ها حمله خونین تروریستی در افغانستان به ویژه در شهر کابل پایتخت افغانستان انجام داد .

در همین حال هم اکنون زیر ساخت‌های اقتصادی افغانستان ویران و مردم این کشور از کمترین خدمات شهروندی برخوردار هستند. کارخانه‌ها و چرخ‌های صنعتی در افغانستان راکد است و حدود نود درصد نیاز‌های مردم از خارج از این کشور وارد می‌شود.

براساس آمار‌های رسمی دولت سابق افغانستان، حدود 55 درصد مردم این کشور زیر خط فقر قرار دارند و از سوی دیگر نزدیک به چهل درصد افغان‌ها بیکار هستند.

برق که از ابتدایی‌ترین خدمات در هر کشور محسوب می‌شود، اکثریت افغان‌ها از آن محروم هستند. هم اکنون حدود شصت درصد مردم این کشور برق ندارند. افغانستان باوجود داشتن منابع گازی همچنان هیچ خانه‌ای در این کشور لوله کشی گاز ندارد و گاز مایع از خارج از افغانستان وارد می‌شود.

براساس گزارش سازمان‌های بین المللی، هم اکنون نیمی از جمعیت افغانستان به کمک‌های فوری غذایی نیاز دارند و سازمان ملل هشدار داده است در صورتی که مجامع بین المللی کمک نکنند، بیش از نود درصد مردم این کشور به زیرخط فقر می‌روند.

از لحاظ روحی و روانی نیز مردم افغانستان نیز در بدترین شرایط خود قرار دارد به گونه‌ای که براساس گزارش‌های معتبر بین المللی، مردم افغانستان جزو غمگین‌ترین مردمان جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی قرار گرفته‌‍اند.

آمریکا در حالی در سی و یکم اوت سال جاری به طولانی‌ترین جنگ خارجی خود پایان داد که این جنگ بیش از دو تریلیون دلار هزینه بر مردم آمریکا تحمیل کرد و خانواده‌های آمریکایی علاوه بر پرداخت این هزینه سنگین شاهد صحنه‌های دردناک بازگشت تابوت فرزندان خود از افغانستان بودند.

 

کلیدواژه