میزان 25, 1400 14:14 Asia/Kabul

کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: بهترین راهکار برای تامین امنیت اماکن مذهبی شیعیان در افغانستان این است که امنیت به خود مردم سپرده شود و سلاح های که از آنان توسط طالبان گرفته شده پس داده شود.

سید قاسم مظفری کارشناس افغان در امور سیاسی، در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حملات اخیر انتحاری در مساجد شیعیان افغانستان در قندوز و قندهار گفت: مردم بر این باور بودند که در سایه حکومت طالبان امنیت آن ها تامین می شود ولی این چنین نشد و گروه طالبان نتوانست که امنیت مردم را تامین کند.

وی در ادامه افزود: دولت گذشته با تمام امکانات و دستگاه های استخباراتی که داشت نتوانست امنیت امکان دینی و مذهبی را تامین کند و امنیت را به خود مردم سپرد تا از اماکن مذهبی محافظت کنند ولی با آمدن طالبان تمام نیروهای مردمی که امنیت مساجد و حسینیه ها و دیگر امکان دینی و فرهنگی را بر عهده داشتند از سوی طالبان خلع سلاح شدند و این گروه اعلام کرد که می تواند امنیت را به خوبی تامین کند که متاسفانه در این کار طالبان تا کنون ناکام بوده است.

مظفری افزود: خارجی به دنبال انتقال گروه داعش از عراق و سوریه به افغانستان است و با رسیدن این نیروها خطر جدی اماکن دینی و مذهبی را تهدید می کند و طالبان هرگز نخواهند توانست امنیت را تامین کنند.

این کارشناس افغان اظهار داشت: بهترین راهکار برای تامین امنیت مساجد و دیگر اماکن شیعیان در افغانستان این است که امنیت به خود مردم سپرده شود و سلاح های که از آنان توسط طالبان گرفته شده به آنان پس داده شود.

سید قاسم مظفری وضعیت فعلی شیعیان در افغانستان را نگران خواند و افزود: وضعیت به گونه ای است که تا حال طالبان نه مذهب جعفری را به رسمیت شناخته اند و نه به احوال شخصیه مشروعیتی قائل شده اند و نه در نظام فعلی هیچ یک از وزرا و مقامات دولتی از شخصیت های شیعه حضور دارند و این مایه نگرانی است و طالبان اگر اراده ای برای تامین حقوق اقوام و مذاهب دارند باید به این موضوعات توجه داشته باشند.

 

لازم به ذکر حوالی ساعت ۱۳:۳۰ ظهر روز جمعه ( ۲۳ میزان)  مهاجمان انتحاری به مسجد «امام‌بارگاه فاطمیه» متعلق به شیعیان در مربوطات حوزه‌ اول امنیتی شهر قندهار حمله کردند.

براساس آمارها در این حمله بیش از ۴۰ نفر از نمازگزاران شهید و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

حدود یک هفته پیش هم حمله مشابه در قندوز رخ داد که  در آن حادثه نیز دستکم ۲۰۰ نفر شهید و زخمی شدند.

داعش مسوولیت این حملات را پذیرفته است

کلیدواژه