طالبان برای دفع خطرات داعش، باید واقعیت های جامعه افغانستان را در نظر بگیرند
(last modified 1400-07-26T08:12:53+00:00 )
میزان 26, 1400 12:42 Asia/Kabul

کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: طالبان باید واقعیت های افغانستان را بپذیرند و برای مقابله با داعش یا برای جلوگیری از توسعه چنین مواردی، باید به خواست اصلی مردم افغانستان که ایجاد امنیت، عدالت و صلح واقعی است، توجه جدی داشته باشند.

سید جعفر مصباح کارشناس افغان در امور سیاسی و رئیس سابق اداره عدلیه ولایت بلخ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به جدی بودن خطرات داعش درافغانستان گفت: حملات انتحاری که در گذشته در افغانستان رخ می داد، گاهی طالبان و گاهی هم داعش مسئولیت آن را بر عهده می گرفتند اما عموما دولت اشرف غنی آن را به طالبان نسبت می داد حتی اگر آن حملات را داعش انجام می داد، به همین دلیل در آن زمان بعضی حقایق پنهان می ماند.

وی در ادامه افزود: حملات انتحاری که در قندوز و قندهار رخ داده، داعش مسئولیت آن را پذیرفته است بنابر این در چنین شرایطی تردیدی وجود ندارد که مسئولیت این حملات بر عهده داعش است و خطر داعش در افغانستان جدی است و دلایل بسیاری وجود دارد که باید داعش را جدی گرفت و وضعیت امروز داعش در افغانستان با گذشته بسیار متفاوت است.

مصباح در مورد تفاوت گروه داعش با طالبان گفت: طالبان با داعش رابطه نزدیک اعتقادی ندارند؛ درست است که طالبان تندرو هستند اما مانند داعش روحیه تکفیری و سلفی ندارند بنابراین بین این دو گروه تضادهایی وجود دارد و این نشان می دهد که هرچند زمینه رشد این دو گروه یکی است اما در دو جبهه مخالف قرار دارند. از طرف دیگر طالبان هم برای داعش و هم برای عناصر نظام قبلی یک دشمن مشترک محسوب می شود چرا که برخی از رهبرهای فراری به افغانستان بی علاقه نیستند که یک مشکل دیگر برای طالبان به وجود بیاید.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: از سوی دیگر بخشی از مردم افغانستان به دلایل مختلف از طالبان ناراضی هستند و با توجه به مشکلات اقتصادی هم که حالا بیشتر شده و بر نارضایتی های عمومی در بسیاری از مناطق مختلف افغانستان افزوده که این می تواند زمینه رشد داعش را در افغانستان فراهم کند.

وی خاطر نشان ساخت: ظهور داعش در افغانستان نه تنها برای طالبان بلکه برای کل افغانستان یک خطر است و باید از تجارب کشورهای دیگر مانند عراق و سوریه عبرت بگیریم که اگر داعش بر افغانستان مسلط شود یا بخشی از آن را در اختیار خود در بیاورند ممکن است تمام این کشور با خطر مواجه شود.

این کارشناس افغان اظهار داشت: ممکن است بعضی ها بر این باور باشند که برخی حملات کار طالبان باشد به جهت این که دنیا را متوجه کنند که گروه داعش وجود دارد و دشمن مشترک همه مردم است، اما این نظریه هرچی باشد امروز طالبان در راس ساختار قدرت هستند و کشور در اختیار آن ها است پس باید طالبان متوجه این خطر بزرگتر باشند.

مصباح یاآور شد: طالبان باید واقعیت های افغانستان را بپذیرند و برای مقابله با داعش یا برای جلوگیری از توسعه چنین مواردی، طالبان باید خود را متعلق به مردم بداند تا خواست اصلی مردم افغانستان که ایجاد امنیت، عدالت و صلح واقعی است، تحقق یابد. حکومتی که به مردم جایگاه و ارزشی قائل نشود و مردم را در زمان حاضرهم به عنوان رعیت بشناسند که بر سر آن ها فقط باید حکومت کند نمی تواند دوام بیاورد.

وی بیان داشت: طالبان اگر می خواهند مشروعیت داخلی و بین المللی پیدا کنند طبیعی است که باید نسل جوان و خدمتگزار را از تمام اقشار و اقوام مختلف افغانستان در کنار خود داشته باشند تا یک زمینه هم پذیری و همکاری به وجود بیاید و اگر طالبان زیرک باشند و بخواهند حکومت کنند تنها راهش همین است که به همه مسائل داخلی و شاخصه های موجود در افغانستان توجه کنند.

کلیدواژه