عقرب 03, 1400 13:26 Asia/Kabul

کارشناس و فعال رسانه ای افغان گفت: با تسلط طالبان بر افغانستان و افکار و اندیشه هایی که آنان دارند شرایط ادامه کار برای رسانه ها با دشواری های بسیاری همراه شده است.

محمد شفیع رحیمی اظهار داشت: در نظام طالبانی رسانه نمی تواند نفس بکشد و به حیات خود ادامه دهد زیرا ساختار فکری و باور گروه طالبان آزادی بیان و انتقاد را بر نمی تابد در حالیکه فلسفه وجودی رسانه بدون فضای باز، انتقاد و نقد حکومت و نظام زیر سوال می رود.

وی افزود پس از تسلط طالبان بر افغانستان مردم با مشکلات زیادی روبرو شدند و دستاوردهای بیست سال گذشته که با هزینه بزرگ مالی و انسانی حاصل شده بود در معرض خطر قرار گرفت که یکی از مهمترین آن ها آزادی بیان و رسانه ها است.

به گفته این کارشناس رسانه از سوی دیگر بخش بزرگی از کار رسانه تفریح و سرگرمی است که از طریق نمایش، طنز، فکاهی و موسیقی انجام می شود اما طالبان با این موارد موافق نیستند، جلو آن را می گیرند و گمان می کنند که هرچه آن ها به آن باور دارند و هرچه آن ها می اندیشند حق است و هرکسی را که مخالف این برداشت باشد مخالف خود می دانند. از اینرو بر اساس گزارش ها از زمان تسلط طالبان بیش از 150 رسانه از ادامه فعالیت بازماندند و احتمال می رود این روند ادامه داشته باشد.

رحیمی عنوان کرد: از سوی دیگر رسانه ها با گرفتن تبلیغات و دستیابی به منابع مالی بازرگانی به کار خود ادامه می دهند در حالیکه با آمدن طالبان تجارت هم رونق خود را از دست داده است، البته تجارت مواد ضروری مانند مواد سوخت و مواد غذایی ناگزیر انجام می شود اما تجارت اجناس لوکس دیگر رونقی ندارد زیرا خریداری ندارد و آن هم به دلیل گسترش فقر و از بین رفتن بسیاری از کسب و کارها در جامعه است. بنابراین اگر رسانه ها نتواند تبلیغات و درآمد به دست آورند نمی تواند به حیات خود ادامه دهند.

این فعال رسانه ای افغان اظهار کرد: در حال حاضر قانون اساسی، قانون رسانه های آزاد افغانستان و قانون حق دسترسی به اطلاعات از سوی طالبان پذیرفته نیست، اگر رسانه ها نتوانند به منابع خبری دسترسی پیدا کرده و از آن ها کسب معلومات کنند و نتواند بر اساس یک چارچوب معین کار کنند وجود آن ها خاصیتی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: بنابراین در صورت ادامه این وضعیت بسیاری از رسانه ها از فعالیت باز خواهند ماند و صرفا چند رسانه محدود و رسانه های دولتی که اکنون در اختیار طالبان قرار دارند به کار خود ادامه خواهند داد.

 

کلیدواژه