عقرب 13, 1400 15:15 Asia/Kabul

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی گفت: ابراز نگرانی امریکا از حضور و فعالیت داعش در افغانستان تلاش برای انحراف افکار عمومی است و داعش عملا در راستای اهداف امریکا حرکت می کند.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان مبنی بر اینکه اگر فعالیت داعش در افغانستان گسترش پیدا کرده و منافع امریکا را تهدید کند، امکان حمله نظامی مجدد امریکا به افغانستان وجود دارد، اظهار داشت: داعش خطی برای امریکا نیست بلکه در راستای منافع آن کشور حرکت می کند.

وی افزود: امریکایی ها امیدوارند که از داعش و نیروهای قومی که زیر مجموعه داعش به حساب می آیند مانند نیروهای افراطی ازبک، تاجیک، ایغورها، چچنی ها، نهضت ترکستان شرقی، لشکر طیبه و جیش محمد در راستای منافع استراتژیک خود استفاده کنند، پس نگران حضور و فعالیت داعش در افغانستان نیستند.

به گفته این کارشناس سیاسی  دلیلی هم برای این نگرانی وجود ندارد زیرا این گروه در مسیری حرکت می کند که با منافع امریکا در تضاد نیست، اگر داعش تلاش می کند در افغانستان جنگ مذهبی به راه بیندازد امریکایی ها ضرری نمی کنند و این کشورهای منطقه و مردم افغانستان هستند که ضرر می کنند.

ملا زهی عنوان کرد: امریکایی ها به بهانه حضور داعش می خواهند در افغانستان اعمال نفوذ کنند اما اینکه به این بهانه بخواهند بازگردند و به افغانستان حمله نظامی کنند چندان با واقعیت ها همخوانی ندارد، درست است که امریکایی ها به لحاظ فیزیکی از افغانستان خارج شده اند اما تلاش جدی می کنند که در ازبکستان، قرغیزستان و پاکستان پایگاه نظامی به دست بیاورند و از آنجا اوضاع افغانستان را تحت کنترل داشته باشند، با توجه به تجهیزات پیشرفته ای که دارند این امکان وجود دارد و نیازی به حمله نظامی ندارند.

وی یاد آور شد: امریکا در افغانستان شکست نظامی را تجربه کرده، امریکا و ناتو به لحاظ نظامی نتوانستند کاری انجام دهند و مجبور به معامله شدند و باید مشخص شود که در آن بخش محرمانه از توافقنامه که خلیلزاد هم آن را تائید کرده آیا داعش به عنوان یک نیروی ضد طالبانی مطرح است یا نیرویی است که در کنار طالبان قرار داشته و اهداف خاص خود را دارد.

این کارشناس سیاسی گفت: البته ممکن است داعش در مقاطعی با طالبان مشکل پیدا کند مخصوصا جایی که به دنبال کسب سرزمین باشد و بخواهد ایجاد خلافت را که در خاورمیانه شکست خورد، در افغانستان و آسیای میانه دنبال کند که طالبان ممکن است زیر بار این مساله نرود و درگیری نظامی هم پیش بیاید. اما بعید است که درگیری نظامی جدی بین داعش و طالبان پیش بیاید.

وی افزود: زلمی خلیلزاد و طالبان در دوحه قطر باهم معامله کردند و قرار شد که طالبان در افغانستان به قدرت برسند، بخش محرمانه هم در توافقنامه بین آنان وجود دارد اما اینکه چه چیزهایی در آن آمده هنوز مشخص نیست.

 

کلیدواژه