عقرب 17, 1400 18:56 Asia/Kabul
  • شروط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام
    شروط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد، ایران تا زمانی که اطمینان پیدا نکند که تحریم‌ها یکجا، موثر، قابل تضمین عینی و راستی آزمایی برداشته نشده است، برجام را محقق نخواهد کرد.

 "سعید خطیب‌زاده" امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی درباره اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه ایران هنوز تمایلی برای بازگشت به برجام نشان نداده است و اگر ایران به برجام برگردد ما نیز برمی‌گردیم، گفت: آمریکا باید بداند عضو برجام نیست و به اعضای دیگر برجام نمی‌تواند اظهاراتی را منتسب و یا درخواست‌هایی را داشته باشد؛ بهتر است اول از همه برادری خود را ثابت کند.

در حالی که قرار است مذاکرات وین با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، از دوشنبه  29 نوامبر  (هشتم آذر/قوس) از سر گرفته شود، اظهارات و تدوام فشار حداکثری دولت آمریکا ضد ایران، نتیجه بخش بودن مذاکرات آتی را با تردید مواجه کرده است.

در پی توافق برجام و تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در سال  2015 ، هر شش قطعنامه قبلی که علیه ایران صادر و منجر به تحریم‌هایی در رابطه با موضوع هسته‌ای ایران شده بود، لغو شد؛ اما  آمریکا و سه کشور اروپایی ( بریتانیا، فرانسه ، آلمان )، به ویژه در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند. با این حال، ایران از سال ۲۰۱۵ که توافق برجام نهایی شد، همه تعهدات خود را اجرا کرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در چندین گزارش خود،پایبندی ایران به تعهداتش را تایید کرد. 

اکنون دولت بایدن در حالی ادعا می کند که خواهان بازگشت به برجام است که نه تنها هیچ اقدام موثری برای جلب اعتماد ایران انجام نداده، بلکه به اعمال تحریم های یکجانبه و غیرقانونی ضد ایران نیز ادامه داده است؛ همچنین در شرایطی که تغییر محسوسی در سیاست های ضد ایرانی دولت تحت تسلط دمکرات های آمریکا  مشاهده نمی شود، بسیاری از چهره های جمهوریخواه و حتی برخی نمایندگان دموکرات تهدید می کنند هر توافقی که در دوره بایدن در زمینه احیای برجام صورت بگیرد از سوی دولت بعدی جمهوری خواه آمریکا به راحتی قابل لغو است.  

به طور مثال، «جو ویلسون» نماینده ایالات کارولینای جنوبی در مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس کارگروه امنیت ملی کمیته مطالعات حزب جمهوری‌خواه گفته است: وقتی ما اکثریت کنگره را بازپس بگیریم، برای بازگرداندن هر تحریمی علیه ایران که دولت بایدن لغو کند، تلاش خواهیم کرد.

بنابراین، سابقه عهدشکنی امریکا و خروج یکجانبه این کشور از توافق هسته ای و تداوم فشار حداکثری ضد ایران که با انفعال و حتی همراهی طرف های اروپایی برجام یعنی بریتانیا، فرانسه و آلمان انجام شده است، نشان می دهد که اگر قرار است مذاکراتی در این خصوص از سر گرفته شود، باید متضمن منافع جمهوری اسلامی ایران باشد.

در این راستا، مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده اند، برگزاری مذاکرات برای ایران مهم نیست؛ بلکه ضروری است، موضوع لغو موثرهمه تحریم ها و مساله عدم تکرارعهدشکنی و رفتارهای غیرقانونی طرف های غربی برجام از جمله آمریکا، تضمین شود.

اظهارت امروز سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز ناظر برهمین موضع جمهوری اسلامی ایران است، چرا که آمریکا به عنوان کشوری که از توفق برجام خارج شده است باید ابتدا برای جلب اعتماد ایران، مسوولیت این اقدام غیرقانونی خود را بپذیرد و برای جبران آن همه تحریم های یکجانبه ضد ایران را لغو کند؛ همچنین باتوجه به عهدشکنی واشنگتن در اجرای تعهداتش، ضروری است در هرگونه توافق احتمالی آتی، تضمین شود که دولت بعدی در آمریکا نیز مجددا تعهداتش را نقض نخواهد کرد و اگر چنین اقدام یکجانبه وغیرقانونی انجام شد، ایران نیز بتواند اجرای تعهداتش را کاهش و یا متوقف کند.

خطیب زاده: بازگشت آمریکا به برجام به خودش بستگی دارد

کلیدواژه