سرطان 28, 1401 09:18 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان خطاب به بورل: کاخ سفید باید زیاده خواهی‌ها را کنار بگذارد
    امیرعبداللهیان خطاب به بورل: کاخ سفید باید زیاده خواهی‌ها را کنار بگذارد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب در گفت‌ وگوی تلفنی با "جوزپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  با تاکید بر اینکه هیچ تردیدی در اراده ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد، تصریح کرد، کاخ سفید باید زیاده خواهی‌ها و تردیدها را کنار بگذارد و با واقع بینی در مسیر دستیابی به راه حل و حصول توافق گام بردارد.

دولت "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا  که مدعی تلاش برای بازگشت واشنگتن به برجام بوده، تاکنون گامی در این جهت برنداشته است. 

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها با محوریت رفع تحریم های ظالمانه و غیرقانونی ضد ایران، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا درخصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است. 

به گزارش رادیو دری، "حسین امیرعبداللهیان" وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفت وگوی تلفنی با قدردانی از تلاش های بی وقفه "بورل" و نیز"انریکه مورا"  معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  و همچنین با اشاره به گفت‌وگوهای اخیر خود با وزرای خارجه ایتالیا و فرانسه، تاکید کرد، آمریکا باید از تکرار رویکرد ناکارآمد گذشته و رفتار غیر سازنده و توسل به اهرم‌ فشار و تحریم دست بردارد.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفت وگوی تلفنی با اشاره به نشست سه جانبه بین روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران، رویکرد ایران را در مورد امنیت غذایی و امنیت انرژی تبیین کرد.

وزیر خارجه ایران به گفت‌وگوی اخیرش با وزیر خارجه اوکراین نیز اشاره کرد و افزود، تسهیل صادرات غلات اوکراین از اهمیت زیادی برخوردار است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌ وگوی تلفنی با تقدیر از اراده مثبت و جدی طرف ایرانی در روند مذاکرات تاکنون، بر ضرورت ارائه و جمع بندی ایده‌های طرفین در شرایط کنونی تاکید کرد.

"بورل" همچنین ضمن قدردانی از ابتکار عمل‌های جمهوری اسلامی برای عبور از موانع و حل و فصل برخی اختلافات باقیمانده برای حصول توافق نهایی، بر آمادگی خود و معاونش برای تسهیل و تسریع این روند از طریق ارتباط و رایزنی با همه طرف‌ها تأکید کرد.

امیرعبداللهیان: ایران باید از برجام نفع کامل اقتصادی ببرد

 

کلیدواژه