جدی 23, 1401 12:14 Asia/Kabul
  • هراس دیپلمات بریتانیایی از پیشرفت برنامه هسته ای ایران
    هراس دیپلمات بریتانیایی از پیشرفت برنامه هسته ای ایران

دیوید راتلی معاون وزیر امور خارجه بریتانیا در تداوم هراس از پیشرفت برنامه هسته ای ایران، بدون اشاره به کارشکنی های غرب به ویژه آمریکا در مسیر مذاکرات بازگشت به توافق هسته ای مدعی شد، این برنامه صلح و امنیت بین المللی را تهدید می کند.

به گزارش رادیو دری، دیوید راتلی روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره حاکمیت قانون با تکرار ادعاها درباره برنامه هسته ای ایران ادعا کرد: امروز، برنامه هسته ای ایران بسیار پیشرفت کرده است؛ این برنامه صلح و امنیت بین المللی را تهدید می کند و سیستم جهانی عدم اشاعه را تضعیف می کند.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند.

اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران براساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد.

بلینکن: برنامه هسته‌ای ایران به سرعت در حال پیشرفت است

کلیدواژه