عقرب 19, 1400 08:18 Asia/Kabul
  • تاکید پاکستان بر ضرورت اعطای کمک های جهانی به افغانستان
    تاکید پاکستان بر ضرورت اعطای کمک های جهانی به افغانستان

نخست وزیر پاکستان از جامعه جهانی اعطای کمک به افغانستان با هدف جلوگیری از بحران انسانی در این کشور را خواستار شد.

 عمران خان نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به هشدار اخیر برنامه جهانی غذا در باره خطر وقوع بحران انسانی در افغانستان در پیامی توییتری نوشت، درباره بحران انسانی در افغانستان هشدار داده بودم و اکنون رئیس برنامه جهانی غذا هشدار می‌دهد.

به گزارش برنامۀ جهانی غذای سازمان ملل متحد، ۹۵ درصد مردم افغانستان غذای کافی ندارند و انتظار می‌رود ۲۳ میلیون نفر با خطر گرسنگی روبرو شوند.

با سقوط دولت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری سابق افغانستان و تسلط طالبان، این کشور در معرض بحران های مختلفی قرار گرفته است.

خطر گرسنگی ناشی از کمبود مواد غذایی در افغانستان از جمله بحران هایی است که این کشور را بشدت تهدید می کند و عدم اتخاذ سازوکاری مناسب توسط جامعه جهانی در این زمینه،ممکن است به وقوع بحرانی انسانی در افغانستان منجر شود که می تواند تبعات فرا ملی نیز داشته باشد.   

«دیوید بزلی»، رییس برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل  در نشستی در شهر ژنو سوئیس هشدار داد، نزدیک به نصف جمعیت افغانستان با بحران گرسنگی شدید روبرو هستند. مردم افغانستان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند و اگر این کمک ها انجام نشود این کشوربه یک بحران بزرگ بشری تبدیل خواهد شد.

هشدار درباره احتمال وقوع یک بحران انسانی ناشی از گرسنگی در افغانستان می تواندچالشی بزرگ برای طالبان باشد که از15 اوت گذشته(24اسد) تاکنون زمام امور را در این کشور برعهده گرفته است.

پاکستان که از حامیان دولت طالبان در افغانستان محسوب می شود، در نزدیک به چهار ماه گذشته تلاش کرده از طرق مختلف و با امکانات در اختیار به این گروه کمک کند و از گرفتار شدن طالبان در گرداب مشکلات پیش رو جلوگیری کند.

درخواست نخست وزیر پاکستان از جامعه جهانی برای اعطای کمک های بشر دوستانه به افغانستان برای جلوگیری از وقوع یک بحران انسانی در این کشور علاوه بر می تواند  دارای انگیزه ای انسانی  باشد، در چارچوب سیاست های حمایتی اسلام آباد از دولت طالبان در افغانستان مفهوم پیدا می کند.  

پاکستان که گفته می شود برنده تحولات افغانستان با قدرت گرفتن طالبان در این کشور است، نگران چالش های فرا روی این گروه از جمله مسئله به رسمیت شناختن طالبان از سوی جامعه جهانی است.

رایزنی با کشورهای مختلف و طرح مکرر درخواست از کشورهای غربی برای شناسایی رسمی طالبان به عنوان حاکمیت جدید در افغانستان، از جمله تلاش های پاکستان برای تثبیت موقعیت این گروه  است. 

به خصوص آنکه در حال حاضر با ادامه بلوکه شدن دارایی های افغانستان توسط آمریکا و برخی کشورهای غربی هشدار درباره فروپاشی اقتصاد افغانستان افزایش پیدا کرده است که این موضوع هم دیگر چالش فرا روی دولت طالبان در این کشور است.   

"دبورا لیونز" فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان می گوید،  مسدود سازی میلیاردها دلار دارایی‌های افغانستان برای در امان ماندن از دست طالبان می‌تواند به فروپاشی جدی اقتصادی این کشور منجرمی شود.

پاکستان با توجه به شرایط خاص موجود در افغانستان  و محدودیت های مالی دولت طالبان برای تامین نیازهای مردم، با هشداردرباره وقوع بحران انسانی در این کشور، درصدد جلب کمک جامعه جهانی برای عبور افغانستان از این بحران است. 

هشدار نخست‌وزیر پاکستان در مورد بروز فاجعه انسانی در افغانستان

کلیدواژه