عقرب 26, 1400 09:29 Asia/Kabul
  • لغو تحریم ها؛ اولویت ایران برای مذاکرات وین
    لغو تحریم ها؛ اولویت ایران برای مذاکرات وین

همزمان با نزدیک شدن به 8 آذر/قوس ( 29 نوامبر ) و شروع مذاکرات برای رفع تحریم های یکجانبه آمریکا ضد ایران، مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی های دیپلماتیک، شروط لازم برای نتیجه بخش بودن مذاکرات را یادآور شدند.

"حسین امیرعبداللهیان" وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوی تلفنی با  "لوئیجی دی مایو" Luigi Di Maio وزیر خارجه ایتالیا، با اشاره به موضوع مذاکرات پیش‌ رو در وین، تاکید کرد، تمامی طرف ها به این درک مشترک رسیده اند که آمریکا مقصر اصلی و مسوول وضعیت فعلی است.

" علی باقری کنی " معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه و "ما ژائوسو" معاون وزیرامور خارجه چین درباره مذاکرات پیش رو برای لغو تحریم ها گفت وگو کرد.

وی در این ارتباط ویدیویی لغو تمامی تحریم های مغایر با برجام و اقدامات متناقض با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد را شرط موفقیت مذاکرات پیش رو دانست.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران پیش از این نیز در سفر به  کشورهای فرانسه، آلمان، بریتانیا و اسپانیا و رایزنی با مقامات این کشورها بر لزوم لغو موثر تحریم های غیرقانونی آمریکا ضد ایران به عنوان یک ضرورت برای مذاکرات آتی تاکید کرده بود.

دولتمردان آمریکایی تاکنون درباره خواسته های ایران اظهار نظر شفاف و مستقیمی نکرده اند، اما مدعی شده اند که خواهان مذاکره و بازگشت به برجام هستند. این درحالی است که دولت "جو بایدن" تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق ضروری محسوب می شود، سرباز زده‌ و همان سیاست های پیشین کاخ سفید ضد ایران را ادامه  داده است. به طور مثال، رئیس جمهوری آمریکا در آستانه از سرگیری مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در نامه ای به کنگره کشورش "وضعیت اضطراری ملی" در قبال ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد. وزارت خزانه داری آمریکا نیز چهار شخص و دو شرکت را به بهانه ارتباط با صنعت پهپادی ایران تحریم کرد.

این اقدامات یکجانبه آمریکا در حالی است که روسیه و چین به عنوان کشورهای عضو برجام و همچنین عضو شورای امنیت سازمان ملل با آن مخالفند؛ معاون وزیر خارجه روسیه و معاون وزیر خارجه چین اقدام یکجانبه آمریکا در نقض برجام و اعمال مجدد تحریم ها ضد ایران را عامل اصلی بروز مشکلات موجود بر سر راه اجرای توافق ایران و طرف های برجام دانسته اند.

تجربه چند سال بدعهدی در اجرا و خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام و بی عملی کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان، موجب شده است که جمهوری اسلامی ایران اینبار بر شروطی تاکید کند که هم لازمه نتیجه بخش بودن مذاکرات آتی و هم تضمین کننده منافع ایران است.

بر همین اساس، آمریکا به عنوان کشوری که از توفق برجام خارج شده است باید مسوولیت این اقدام غیرقانونی خود را بپذیرد و برای جبران آن همه تحریم های یکجانبه ضد ایران را به طور موثر لغو کند؛ همچنین ضروری است در هرگونه توافق احتمالی آتی، تضمین شود که دولت بعدی در آمریکا مجددا تعهداتش را نقض نخواهد کرد.

"سینا عضدی" پژوهشگر روابط بین الملل در اندیشکده آتلانتیک در اینباره می گوید: اگر بخواهیم عادلانه نظر بدهیم، سه پیش شرط ایران با توجه به پیشینه رفتار آمریکا نه تنها زیاده خواهی نیست بلکه درست و منطقی بوده و طبیعی است که دولت ها با حداکثر درخواست ها وارد مذاکره می شوند.

پایان بدعهدی و لغو تحریم ها؛ خواسته ایران برای ادامه مذاکرات وین

کلیدواژه