عقرب 27, 1400 12:15 Asia/Kabul
  • واکنش کرزی به حمله لفظی طالبان
    واکنش کرزی به حمله لفظی طالبان

اظهارات سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر دولت طالبان درباره مجرم بودن مسئولان ارشد دولت های پیشین افغانستان با واکنش حامد کرزی رئیس جمهور اسبق این کشور همراه بود.

شیخ خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان اخیرا در اظهاراتی حامد کرزی، عبدالله عبدالله و فضل‌هادی مسلمیار را «مجرمان بزرگ» خواند.

 حنفی افزود: هم خدا و هم طالبان با عملکرد آنها را مورد رسیدگی قرار خواهند داد. اظهارات صریح و بحث‌برانگیز وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان بار دیگر گسل های تنش سیاسی در افغانستان پس از سقوط را به حرکت درآورد.

حامد کرزی؛ رییس جمهوری پیشین به اظهارات شیخ خالد حنفی؛ سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان که او را یکی از «مجرمان بزرگ» خوانده بود، واکنش نشان داد.

کرزی در صفحه فیسبوک خود در یک پیام کوتاه نوشته‌است که به دلایل مختلف در مورد اظهارات وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان قصد بحث و پاسخگویی ندارد؛ اما تاکید دارد که این سیاست مغایر با وحدت ملی و برقراری ثبات داخلی است.

اگرچه حامد کرزی؛ رئیس جمهوری پیشین سعی کرده است واکنشی محافظه‌کارانه به سخنان جنجالی شیخ خالد حنفی نشان دهد؛ اما در صورتی که بیانات این چهره مطرح و برجسته دولت طالبان موضع رسمی آن گروه در قبال رهبران پیشین باشد بی تردید این می تواند خطرناک باشد و واکنش ها در برابر حکومت جدید طالبان را افزایش دهد.

البته در این شکی نیست که برقراری عدالت و اعمال قانون بر همه افراد اتباع  افغانستان، وظیفه هر حکومتی محسوب می شود و در این زمینه هیچ استثنایی وجود ندارد و بدون تردید چهره‌هایی مانند حامد کرزی و عبدالله عبدالله و فضل هادی مسلمیار نیز در صورتی که علیه آنها مستنداتی وجود داشته باشد باید در برابر دادگاه عدالت پاسخگو باشند.

به بیان بهتر، حتی اگر اتهامات وارده بر رهبران یادشده درست هم باشد بسیاری از منتقدان معتقدند که طالبان صلاحیت کافی برای اعمال عدالت و قانون را ندارند؛ زیرا آنها یک جریان قومی و ایدئولوژیک هستند که پیش از این نتوانسته اند التزام و تعهد مورد نیاز در برابر قانون عدالت و شریعت را حفظ کنند و از سقوط به ورطه گرایش ها و مصلحت های قومی و مذهبی رهایی یابند.

به عنوان نمونه، اقدامات بحث برانگیز طالبان در شماری از ولایت های افغانستان که منجر به کوچ اجباری هزاران خانواده در فصل سرما شده است پیش از آنکه مبتنی بر قانون و برآمده از مقتضیات اعمال عدالت باشد ناشی از رویکردها، بینش ها و نگاه های تعصب آمیز قومی و مذهبی رهبران محلی طالبان بوده است. این برداشت از آنجا ناشی می شود که اکثریت قریب به اتفاق قربانیان تصمیمات مورد اشاره طالبان، یک اقلیت خاص قومی و مذهبی و نیز کارمندان سابق دولتی هستند ضمن آنکه تصمیم‌گیری در این باره در یک دادگاه صالح و بی‌طرف و با حضور شهود و ارائه ادله محکمه پسند از سوی دوطرف دعوا نبوده؛ بلکه بر بنیاد استنباط های شخصی و استبداد رای فردی فرماندهان محلی طالبان صورت گرفته است.

اینهمه در حالی است که طالبان در بدو ورود به کابل صریحا اعلام کردند که رهبر آنها ملا هبت الله آخوندزاده رسماً «عفو عمومی» اعلام کرده و این فرمان مشمول همه رهبران، کارمندان دولتی، اعضای نیروهای مسلح و فعالان سیاسی و مدنی و رسانه‌ای می‌شود و هیچکس از سوی نیروهای طالبان مورد پیگرد، مجازات و محاکمه قرار نخواهد گرفت.

صرف نظر از همه اینها همان گونه که اشاره شد افغانستان امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند مصلحت اندیشی و محافظه کاری به منظور استقرار نظم و ثبات مبتنی بر وحدت ملی است.

به همین دلیل حاکمان جدید باید از گذشته نه چندان دور افغانستان درس بگیرند؛ گذشته ای که دامن زدن به اختلافات، خصومت ها، تعصبات و انتقامجویی های جنون آمیز منجر به ده ها سال جنگ داخلی شد و در نهایت زمینه ظهور طالبان فراهم گردید. این بدان معناست که هیچ گروهی نمی تواند با تکیه بر قدرت قومی و تعصبات مذهبی بر افغانستان حکومت کند. تنها راه بقا و دوام حکومت ها اعتنا و احترام به آرا و انتخاب های همه آحاد مردم افغانستان و اعطای حق تعیین سرنوشت به آنان است.

واکنش کرزی به سخنان وزیر طالبان که وی را "مجرم بزرگ" خوانده است

کلیدواژه