انتقاد چین از رفتار دوگانه آمریکا در مورد برنامه هسته ای ایران
(last modified 1400-09-07T10:45:39+00:00 )
قوس 07, 1400 15:15 Asia/Kabul
  • انتقاد چین از رفتار دوگانه آمریکا در مورد برنامه هسته ای ایران
    انتقاد چین از رفتار دوگانه آمریکا در مورد برنامه هسته ای ایران

چین از رفتار دو گانه آمریکا در قبال برنامه های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد.

«وانگ کانگ »نماینده چین در آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) با تاکید براینکه آمریکا و سایر کشورهای غربی با برنامه های هسته ای که نفع خودشان را تامین کند مشکل ندارند  از توافق اخیر آمریکا و انگلیس در مورد ساخت زیردریایی های هسته ای برای استرالیا به شدت انتقاد کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است در چارچوب پیمانهای بین المللی و پادمانهای مصوب جهانی هسته ای و با هدف تامین نیازهای داخلی بخصوص در بخش پزشکی، برنامه های هسته ای خود را پیگیری می کند و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بر این فعالیتها نظارت کامل دارد.

اما آمریکا و متحدان غربی آن با هدف ایجاد آپارتاید هسته ای و تقویت و تجهیز متحدان خود در برابر رقبایشان ، می کوشند با متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به تلاش برای دستیابی به بمب هسته ای، مانع از فعالیتهای هسته ای صلح آمیز آن شوند.

آمریکا در تازه ترین توافق هسته ای خود با استرالیا به همراه انگلیس، توافقنامه ساخت 9 زیردریایی را در چارچوب  تواتفقنامه "آکوس"  امضا کردند که با انتقادات جهانی روبرو شد.  در این حال، آمریکا خود عامل استفاده از بمب اتم در هیروشیما و ناکازاکی ژاپن در خلال جنگ جهانی دوم است که یک جنایت بزرگ بشری و نسل کشی را مرتکب شد.

یفسییف yesieveکارشناس مسایل هسته ای در روسیه در این باره معتقد است،

اطمینان دارم برنامه های هسته ای ایران ماهیت صلح آمیز دارد و جامعه جهانی و گروه پنج بعلاوه یک به نمایندگی آن باید آنرا بپذیرند و ایران برای تولید سوخت هسته ای برای راکتورهای خود نیازمند غنی سازی اورانیوم است و آمریکا به خوبی آنرا می دئاند اما به مخالفتهای خود عمدی ادامه می دهد. 

اکنون برای جهانیان کاملا روشن شده است که آمریکا سیاستهای مداخله گرایانه خود در خاورمیانه را براساس سیاستها و برنامه های حفظ رژیم صهیونیستی تنطیم می کند و هر گونه اتهامی که این رژیم به کشورهای مستقل در مورد مسایل هسته ای وارد می کند آمریکا و متحدانش نیز در همین راستا اقدام به اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران می کنند تا فعالیتهای هسته ای صلح آمیزش را متوقف کند.

جمهوری اسلامی ایران در پیمان بین المللی برجام صداقت خود را برای بهره مندی از فعالیتهای هسته ای نشان داد و در عمل این آمریکا بود که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ با خروچ از برجام بی صداقتی خود را به پیامانهای بین المللی نشان داد.

در این زمینه پیتر سایمون p.saymonکارشناس مسایل سیاسی گفت : اتهام زدن  به ایران و نظامی دانستن برنامه های هسته ایش بهانه غرب  برای دسترسی بیشتر به تجهیزات حساس و دسترسی به مقامات و دانشمندان هسته ای ایران است که کاملا غرض ورزانه است .

در هرحال،حمایت چین به عنوان عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل از برنامه ها و فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران بیانگر اختلاف نظر جدی در این شورا در مورد نحوه برخورد با برجام و فعالیت های هسته ای ایران است .منتهی تهران انتظار دارد دولت پکن در راستای جلوگیری از شکل گیری هر گونه آپارتاید هسته ای، صرفا به اظهار نظر و حمایت لفظی از برجام نپردازد بلکه با توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی خود با ایران نشان دهد که تحریم های ظالمانه آمریکا  ضد ایران را قبول ندارد و مناسبات خود را براساس منافع متقابل پیگیری می کند.   

 

  

کلیدواژه