طالبان قول داده اند با توجه به جمعیت بزرگ شیعیان در افغانستان حقوق آنان مد نظر قرار داده شود
(last modified 1400-09-08T15:00:34+00:00 )
قوس 08, 1400 19:30 Asia/Kabul

رئیس حزب حرکت اسلامی آزاد افغانستان گفت: طالبان قول داده اند که با توجه به جمعیت بزرگ شیعیان در افغانستان حقوق آنان را مد نظر داشته باشند و در کابینه و دیگر پست های دولتی آنان را به کار بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی جاوید در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: پس از روی کار آمدن طالبان و تشکیل حکومت موقت از سوی آنان هیچ چهره ای از شیعیان در کابینه، سطوح پایینتر از آن و ولایت ها دیده نشد، این مساله باعث نگرانی اهل تشیع شد و این نگرانی خود را طی گردهمایی ها و دیدارها با مسوولان طالبان ابراز کردند ضمن اینکه دنیا هم به طالبان فشار آورده که یک حکومت فراگیر با حضور تمام اقوام افغانستان تشکیل دهد.

آقای جاوید افزود: او در دیدار با معاون نخست وزیر و دیگر مقامات حکومت طالبان به آنان گوشزد کرده که اگر می خواهند در افغانستان حکومت کنند باید حمایت همه اقوام را داشته باشند و این به نفع خودشان است و اینکه شیعیان این کشور کم نیستند و سر ناسازگاری هم با هیچ حکومتی ندارند، همکاری می کنند اما باید حقوقشان در نظر گرفته شود و در کابینه و دیگر پست ها از آن ها استفاده شود.

این فعال سیاسی افغان عنوان کرد: تعدادی از بزرگان اهل تشیع هم با رئیس استخبارات طالبان دیداری داشتند و پیشنهاداتی هم داده بودند و تصمیم گرفته شد کمیسیونی ایجاد شود تا حقوق شیعیان را در افغانستان بررسی کند که در راس آن یک نفر از طالبان باشد و شخصی به نام قاری حافظ ذاکرالله معرفی شد، اعضای آن بیشتر از اهل تشیع هستند.

رئیس حزب حرکت اسلامی آزاد افغانستان گفت: قاری ذاکرالله نزدش آمده و وی هم نگرانی ها را مطرح کرده، او نیز گفته که تا دو ماه آینده تغییراتی در کابینه ایجاد خواهد شد و از اهل تشیع هم در کابینه و دیگر مناصب دولتی حضور خواهند یافت. البته هنوز مشخص نیست که تا چه حد این وعده ها عملی خواهد شد.

آقای جاوید همچنان یاد آور شد: به موازات این کمیسیون یک کمیسیون دیگر از اداره 0490 استخبارات طالبان تشکیل شده که اعضای آن بیشتر از شیعیان هستند که دیداری هم با وی داشتند و نظرات با آنان مطرح و قرار شد مسایلی را با رئیس استخبارات و هیات رهبری طالبان مطرح کنند. در حال حاضر این دو کمیسیون در زمینه بررسی و احقاق حقوق شیعیان و حضور آنان در کابینه و سایر پست های دولتی در حال کار هستند.   

این فعال سیاسی افغان اظهار کرد: بنابراین فشارهای داخلی و دیدارهای بزرگان اهل تشیع با سران طالبان و فشارهای خارجی بر آنان سبب شده که سران طالبان به فکر حضور شیعیان در دولت بیفتند.

آقای جاوید گفت: رئیس مبارزه با تروریزم طالبان همپیشتر نزد وی آمده و گفته که طبق برآورد آنان شیعیان 21 درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می دهند و به همین دلیل هم کمیسیون های بررسی حقوق اهل تشیع تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: البته این کمیسیون ها قدرت اجرایی ندارند، وظیفه آن ها طرح دادن، پیگیری و فشار بر طالبان است و به احتمال زیاد طالبان هم نمی توانند این جمعیت بزرگ را نادیده بگیرند و هرچند مانند گذشته ممکن است شیعیان نقش نداشته باشند اما برای اهل تشیع امتیاز قایل خواهند شد.

 

کلیدواژه