بدون کمک های بین المللی امکان بروز یک فاجعه انسانی در افغانستان وجود دارد
(last modified 1400-09-11T11:12:05+00:00 )
قوس 11, 1400 15:42 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی افغان تاکید کرد: افغانستان در یک بحران اقتصادی به سر می برد و بدون کمک های بین المللی امکان بروز یک فاجعه انسانی در این کشور وجود دارد.

سیف الدین سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد گزارش های سازمان های بین المللی در مورد گسترش فقر و گرسنگی در افغانستان و هشدارهایی که در آستانه زمستان در این زمینه داده می شود، اظهار داشت: سیستم های اقتصادی این کشور از هم پاشیده و هشدارها در این زمینه جدی است.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل گفت: تمام فعالیت های سرمایه گذاری و تولیدی که عامل افزایش تولید ناخالص داخلی بود کاهش یافته و کمک های سازمان ها و موسسات داخلی که حقوق کارمندان از ناحیه آن پرداخت می شد کم شده، فعالیت های جامعه بین المللی کاهش یافته، کار سیستم مالی و گردش پولی متوقف شده و بودجه دولتی هم که بخشی از آن به درآمد مردم کمک می کرد با نارسایی و ناکارآمدی مواجه شده و مجموعه این موارد تاثیرات خود را در ایجاد بحران در افغانستان گذاشته است.

وی افزود: افغانستان اکنون دو راه برای برون رفت از بحران اقتصادی دارد؛ یکی مساعدت های بین المللی و دیگری برنامه ریزی دقیق اقتصادی از سوی دولت حاکم.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مساعدت های بین المللی باید به افراد فقیر انجام شود که از طریق سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد، برنامه غذایی سازمان ملل متحد، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) و نهادهای بین المللی و داخلی امکان پذیر است تا آسیب ها کاهش داده شود زیرا سیستم بهداشت و سیستم بانکی افغانستان از هم پاشیده و اگر این کمک ها صورت نگیرد فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

سیحون عنوان کرد: از طریق سیاست ها و برنامه ریزی های دولتی هم باید چارچوب های بودجه ملی، سرمایه گذاری و تجارت تنظیم شود که البته در این زمینه هم مشکلات زیادی وجود دارد از جمله اینکه افغانستان قادر به تامین بودجه توسعه ای خود نیست و حتی نمی تواند بودجه عادی را از طریق درآمد ملی تامین کند و بدون کمک های خارجی دولت بر سر قدرت توانایی سازماندهی منابع ملی را ندارد.

وی اضافه کرد: نارسایی اقتصادی افغانستان بدون برنامه ریزی اقتصادی، سرمایه گذاری و بهره برداری از منابع طبیعی و معدنی قابل جبران نیست.

 

کلیدواژه