طالبان فقط در جایی با داعش برخورد می کند که این گروه ادعای سرزمین و خلافت را داشته باشد
(last modified 1400-09-20T10:39:13+00:00 )
قوس 20, 1400 15:09 Asia/Kabul

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی گفت: طالبان در افغانستان فقط در جایی با گروه داعش برخورد می کند که این گروه ادعای سرزمینی و برافراشتن پرچم خلافت را داشته باشد.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: طالبان در شرایط دیگر چندان خود را با داعش درگیر نمی کند.

وی با اشاره به اظهارات ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مبنی بر اینکه داعش خطر جدی در افغانستان نیست و اظهارات محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در مورد اینکه خطر داعش در افغانستان جدی است، عنوان کرد: داعش در افغانستان حضور دارد اما در مورد سطح حضور آن اطلاعات موثقی وجود ندارد.

به گفته این پژوهشگر سیاسی منابع روسی ادعا می کنند که تعداد نیروهای داعش در افغانستان بین چهار تا پنج هزار نفر است و طالبان ادعا دارد که با داعش در افغانستان برخورد کرده اما مساله این است که طالبان در جایی با داعش برخور می کند که این گروه مدعی سرزمین شود، به عنوان مثال اگر داعش در ولایتی از افغانستان جایی را تصرف کرده و در آن خلافت خود را اعلام کند با پاسخ طالبان مواجه می شود و در جایی که ادعای سرزمینی نداشته باشد طالبان هم چندان به دنبال درگیری با این گروه نیست.

ملا زهی اظهار کرد: از سوی دیگر منابع روسی ادعا دارند بحث هایی وجود دارد که ممکن است داعش، القاعده و طالبان به دلیل قرابت ایدئولوژیکی در درازمدت به نوعی اتحاد برسند، صحبت هایی هم وجود دارد مبنی بر اینکه القاعده و داعش در حال مذاکره برای عبور از اختلافی که در عراق پیدا کردند و نیز دستیابی به رهبری واحد هستند.

این کارشناس سیاسی گفت: در صورتی که اطلاعات این منابع روسی درست باشد، اظهارات آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در مورد جدی بودن خطر داعش در افغانستان هم بی ارتباط به این موضوع نیست و خلاف آنچه طالبان ادعا می کنند ممکن است در آینده خطراتی را برای کشورهای منطقه به وجود آورند.

وی در رابطه با انتشار خبرهایی مبنی بر اینکه تعدادی از نیروهای تند رو طالبان به داعش گرایش پیدا کرده اند در حالیکه مقامات طالبان خطر داعش را جدی نمی دانند هم گفت: طالبان بر سر قدرت در افغانستان دو بخش دارد؛ یکی شبکه حقانی و دیگری شورای کویته.

ملا زهی تصریح کرد: شبکه حقانی قبلا با داعش اعلام بیعت کرده و در حاکمیت افغانستان هم دارای قدرت بالایی است ضمن اینکه برخی گروه های قومی نزدیک به طالبان مانند تند رو های تاجیک، ازبک، نهضت ترکستان شرقی و ایغورها هم با داعش همکاری می کنند و اعلام بیعت کرده اند. گروه هایی از طالبان هم از مصالحه این گروه با امریکایی ها راضی نیستند از همین رو از طالبان جدا شده و به داعش پیوسته اند. ضمن اینکه داعش امکانات مالی خوبی دارد و کسانی که از راه جنگ زندگی خود را می گذرانند ممکن است به داعش بپیوندند.

این کارشناس سیاسی گفت: به هر صورت داعش برای طالبان هم خطر است، اگر طالبان با داعش به توافق و تفاهم برسد، مساله توافقنامه طالبان با امریکایی ها در دوحه قطر هم مطرح می شود چنانکه ادعا شده این توافقنامه حدود 400 صفحه است که فقط چند صفحه از آن منتشر شده و ممکن است توافقات پشت پرده ای هم بین امریکایی ها و طالبان در مورد حضور داعش در افغانستان وجود داشته باشد. اما اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر داعش نمی تواند در افغانستان کاری علیه امریکایی ها انجام دهد زیرا اگر بخواهد اقدامی کند طالبان بر اساس توافقنامه با امریکایی ها جلوش را می گیرند اما اگر علیه رقبای امریکا در منطقه وارد عمل شود گمان نمی رود که طالبان جلوش را بگیرند زیرا به هر صورت طالبان هم بخشی از همان حرکت های تند روانه مدعی خلافت هستند. با همه این ها به دلیل کمبود اطلاعات نمی توان تحلیل دقیقی در این زمینه ارایه کرد.

 

کلیدواژه