انتظار می رود که کشورهای اسلامی در شرایط فعلی مردم افغانستان را تنها نگذارند
(last modified 1400-09-27T11:32:53+00:00 )
قوس 27, 1400 16:02 Asia/Kabul

استاد دانشگاه و کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: امیدواریم که کشورهای سازمان همکاری اسلامی بدون در نظر داشت این که چه کسی در افغانستان حکومت می کند، به مشکلات اسفناک مردم افغانستان توجه کنند و انتظار می رود که این کشورها در چین شرایطی افغانستان را تنها نگذارند.

یونس ابراهیمی کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: سازمان همکاری اسلامی برای حل مشکلات کشورهای اسلامی بوجود آمده است و امید می رود که نشست این سازمان که قرار است در پاکستان برگزار شود به سود افغانستان تمام شود و کشورهای اسلامی به وضعیت دردناک مردم این کشور توجه داشته باشند.

وی تصریح کرد: البته بسیاری از کشورها منتظر چراغ سبز آمریکا هستند تا در مورد طالبان تصمیم گیری کنند ولی امیدواریم که کشورهای اسلامی بدون در نظر گرفتن این که چه کسی در افغانستان حکومت می کند به مشکلات اسفناک مردم افغانستان توجه کنند و کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس توانایی کمک به مردم را دارند و انتظار می رود که در چین شرایطی افغانستان را تنها نگذارند.

این کارشناس افغان در ادامه به برگزاری نشست کشورهای چین، روسیه، آمریکا و پاکستان که قرار است به زودی در اسلام آباد برگزار شود گفت: در شرایط فعلی هر نشستی که در مورد افغانستان برگزار شود به سود این کشور است و این نشست چهارجانبه هم شاید به سود افغانستان باشد هر چند که کشورهای که در این نشست حضور دارند هر یک به دنبال منافع خود هستند و انتظار نمی رود که آمریکا از منافع خود گذشت کند.

وی تصریح کرد: انتظار می رود چین و روسیه بر طالبان فشار وارد کنند تا آمریکا با طالبان به تفاهم برسد تا شرایط بهبود پیدا کند و الا اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، مرزهای روسیه و چین هم در معرض تهدید واقع خواهند شد.

یونس ابراهیمی در مورد جایگاه فعلی آمریکا در افغانستان گفت: تا قبل از سقوط حکومت اشرف غنی همه چیز در اختیار آمریکا قرار داشت و این کشور حتی در سیاست های داخلی ما دخالت می کرد و هیچ کاری بدون اجازه آمریکا در افغانستان امکان پذیر نبود، ولی در حال حاضر آمریکا دیگر حضور نظامی و سیاسی در افغانستان ندارد هر چند که به دخالت های استخباراتی خود همچنان ادامه خواهد داد.

وی در مورد رابطه چین و روسیه با طالبان هم گفت: بعد از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، رابطه چین و روسیه با این گروه فراز و نشیب های داشته است و البته سیاست این دو کشور تعامل با طالبان است هر چند که به نظر می رسید از آمریکا مقداری هراس دارند.

لازم به ذکر است که نشست وزرای امور خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی با محوریت افغانستان قرار است روز یکشنبه 28 قوس/آذر 1400 به میزبانی پاکستان برگزار شود.

شاه محمود قریشی  وزیر امور خارجه پاکستان در مصاحبه با خبرنگاران رسانه‌های خارجی در اسلام آباد گفت: در حال حاضر اولویت با نجات افغانستان از هرگونه بحران انسانی است و به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان در دستور کار نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی (OIC) در اسلام آباد نیست.

شاه محمود قریشی در این نشست افزود: پاکستان به دلیل وضعیت نگران کننده اقتصادی و بحران انسانی در افغانستان تصمیم گرفت میزبان نشست شورای وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی باشد تا از این طریق راهکاری جمعی برای کمک به وضعیت بحرانی افغانستان اتخاذ شود.

این مقام پاکستانی با اشاره به گزارشات نهاد‌های بین المللی از احتمال فاجعه امنیت غذایی و فقر در افغانستان تصریح کرد: بحران اقتصادی در افغانستان تشدید شده و جان انسان‌ها در خطر است در نتیجه حمایت‌های بشردوستانه از این کشور باید اولویت جامعه جهانی باشد.

وزیر امور خارجه پاکستان گفت: بی توجهی به بحران انسانی در افغانستان مشکلاتی از قبیل افزایش مهاجرت‌های غیرقانونی، سیل پناهجویان، تقویت گروه‌های تروریستی از جمله القاعده، داعش و افزایش جرائمی نظیر قاچاق و تولید مواد مخدر را در پی خواهد داشت.

قریشی گفت: پاکستان در راستای ایجاد یک رویکرد منطقه‌ای برای حل بحران افغانستان ضمن میزبانی از هفدهمین نشست وزرای امور خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی از نمایندگان آژانس‌های سازمان ملل متحد، گروه ۵ و کشور‌های بزرگ اروپایی نیز برای شرکت در نشست روز یکشنبه دعوت کرده است.

کلیدواژه