سفر وزیر خارجه عراق به ایران؛ روابط دوجانبه و منطقه ای، محور گفتگوها
(last modified 1400-10-02T07:05:25+00:00 )
جدی 02, 1400 11:35 Asia/Kabul
  • روابط دوجانبه و منطقه ای محور گفت وگوها
    روابط دوجانبه و منطقه ای محور گفت وگوها

«فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق در صدر هیاتی برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.

"قاسم الاعرجی" مشاور امنیت ملی عراق و برخی دیگر از مسئولان عالی رتبه عراقی هم در این سفر«فواد حسین» را همراهی می کنند.

وزیر امور خارجه عراق قرار است در جریان سفر خود به تهران با مقامات ایران از جمله "حسین امیرعبداللهیان"  وزیر امور خارجه  دیدار و درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای رایزنی کند.

"امیرعبداللهیان" چندی پیش در پیامی به "فواد حسین" آمادگی ایران برای همکاری مشترک در مسیر توسعه و پیشرفت همه جانبه روابط فیمابین را مورد تأکید قرار داد. 

سفر هیات عراقی به تهران در حالی انجام شده است که صحنه سیاسی و امنیتی عراق نیز شاهد تحولاتی قابل توجه است؛ دادگاه فدرال عراق بعد از دو بار تعویق جلسه رسیدگی به شکایت‌ها درباره تخلفات انتخابات پارلمانی اعلام کرد، رأی  خود را یکشنبه هفته آینده اعلام خواهد کرد؛ در این حال، فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز از تخلیه دو پایگاه عین الأسد و حریر از نظامیان تروریست آمریکایی خبر داده است.

ایران در سال های اخیر در جریان بحران‌هایی که کشور عراق با آنها مواجه شده، همواره اولین یاری‌رسان به این کشورهمسایه و مسلمان بوده است؛ از جمله در حمله داعش به عراق، این ایران بود که در کنار مردم و دولت عراق ایستاد و توانست ریشه تروریسم را از بین ببرد و در ادامه آن روابط اقتصادی و تجاری‌ دو کشور نیز گسترش یافت. 

"برهم صالح" رئیس جمهوری عراق با قدردانی از تلاش های جمهوری اسلامی ایران در مسیر حفظ تمامیت ارضی عراق و مبارزه با تروریسم گفته است: این در تاریخ ثبت است که ایران یار روزهای سخت عراق است و این مسئله همواره چراغ راه آینده روابط دو کشور خواهد بود.

در میان کشور‌های عرب منطقه غرب آسیا عراق دارای بیشترین قرابت‌های فرهنگی و مذهبی با ایران است. داشتن طولانی ترین مرز در میان همسایگان (حدود ۱۲۵۸ کیلومتر مرز زمینی و ۳۵۱ کیلومتر مرز آبی)، پیوند‌های نژادی، تاریخی، زبانی، اشتراکات دینی و مذهبی و وجود تهدیدات و منافع مشترک امنیتی و اقتصادی، از نکات مهم در مناسبات ایران و عراق محسوب می شود و اظهارات مقامات ایران و عراق نیز نشان از عزم جدی دو کشور برای توسعه روابط  همه جانبه دارد.

البته آمریکا در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا علاوه بر متشنج کردن روابط سیاسی تهران و بغداد، اقداماتی نیز با هدف کاهش همکاری‌ تجاری ایران و عراق انجام دهد و در این مسیر با وضع و اعمال تحریم‌های گوناگون، موانعی در تجارت دوجانبه ایران و عراق به وجود آورد. با وجود این، ایران و عراق تجارت 20 میلیارد دلاری بین دو کشور را هدف گذاری کرده اند و بنا بر اعلام اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق حجم تجارت دو کشور در هفت‌ماهه نخست امسال (1400) شاهد رشد ۱۷‌درصدی بوده و عراق بعد از چین در جایگاه دومین مقصد صادراتی ایران قرار گرفته است.

"محمد صادق کوشکی" کارشناس مسائل عراق در این باره می گوید: از دید سیاست منطقه ای، عراق می‌تواند مهم‌ترین شریک ما در عرصه‌های اقتصادی، تجاری و حتی سیاسی باشد، نقاط اتصالی مانند تاریخ، فرهنگ، روابط انسانی و قرابت جغرافیایی دو کشور را به هم متصل کرده است.

بدیهی است، روابط ایران و عراق فراتر از همسایگی است و علاوه بر جایگاهی که این دو کشور در ترتیبات منطقه‌ای و مراودات دوجانبه با یکدیگر دارند، می توانند با توسعه روابط، نقشی مهم در همگرایی منطقه ای نیز ایفا کنند؛ وجود ظرفیت‌های فراوان برای همکاری دو کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی شرایطی مناسب را برای توسعه هرچه بیشتر مناسبات فراهم کرده است؛ بر همین اساس، سفر هیات عراقی به تهران هم می تواند به عنوان نشانه ای از جدیت و اراده مقامات دو کشور برای نزدیک کردن دیدگاهها و یافتن راهکارهایی برای گسترش روابط دوجانبه و منطقه ای، ارزیابی شود.

کلیدواژه