جدی 03, 1400 15:50 Asia/Kabul
  • درخواست کرزی از جامعه جهانی برای کمک به افغانستان
    درخواست کرزی از جامعه جهانی برای کمک به افغانستان

با ادامه مشکلات مردم افغانستان، حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین این کشور از جامعه جهانی خواست برای جلوگیری از فاجعه انسانی بر اثر گرسنگی به افغانستان کمک کنند. به گفته کرزی، جامعه جهانی باید تامین کمکهای مورد نیاز افغانها را در اولویت قرار دهد.

حامد کرزی با اشاره به اینکه طالبان در حال حاضر مقامات واقعی افغانستان هستند، تاکید کرد همکاری با این گروه کمک به مردم افغانستان است.

تردیدی نیست گزارشهای سازمان ملل و برنامه جهانی غذا در مورد وضعیت مردم افغانستان به خصوص در زمینه تغذیه بسیار نگران کننده است به گونه ای که میلیونها کودک زیر پنج سال در معرض خطر جدی قرار دارند.

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان بیکاری و فقر در کنار مشکلاتی مانند بهداشتی، دارویی ،اعتیاد و شرایط تحصیلی به خصوص برای دختران، بیش از پیش در افغانستان خود نمایی می کند. به گونه ای که سازمان ملل در تازه ترین گزارش خود خواهان کمک هشت میلیارد دلاری برای کمک به مردم افغانستان شده است.

این در حالی است که ارایه کمکهای بشردوستانه از سوی سازمان های بین المللی نمی تواند علاج واقعی درد مردم افغانستان باشد. به همین دلیل حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین این کشور از جامعه جهانی خواسته است همکاری را جایگزین همدردی کنند تا مشکلات مردم افغانستان برای همیشه و اساسی علاج شود .

محمد حسین بنی اسدی تحلیلگر مسایل افغانستان در این باره می گوید: 
افغانستان معضلی است که دردهای آن با ژستهای نمایشی و تشریفاتی و محصور ماندن در دسته بندی های سلیقه ای و محدود، علاج نمی شود و می طلبد که در سطح جهانشمول به آن نگریسته شود.

با توجه به اینکه تکلیف غرب به خصوص آمریکا در قبال وضعیت مردم افغانستان روشن است و واشنگتن نگاه غیر منافع محور به افغانستان ندارد تکلیف و مسئولیت طالبان در قبال مردم این کشور که ادعای حاکمیت منصفانه بر آنها را دارد بیش از پیش افزایش می یابد.

سخنان و مواضع رهبران کشورهای مختلف از جمله روسیه در مورد ادامه نگرانی از شرایط امنیتی افغانستان و تاثیر آن بر کشورهای پیرامونی نشان می دهد که طالبان هنوز نتوانسته است اعتماد حتی منطقه را به مسئولیت پذیریش در قبال مردم افغانستنان و امنیت منطقه جلب کند. 

فراس الیاس تحلیلگر جهان عرب در ارتباط با وضعیت افغانستان و نگاه غرب معتقد است :
غرب ادعا می کند که در برابر افغانستان رفتار مسئولانه دارد اما هیج ضمانتی برای بهبود وضعیت مردم افغانستان وجود ندارد. با توجه به اینکه طالبان موضع خود را در قبال توافق دوحه با آمریکا مشخص نمی کند چشم انداز روشنی نیز برای حل مشکلات افغانستان دیده نمی شود . 

در هر حال، طالبان با خروج از شرایط شبه نظامی و ایجاد یک حاکمیت واقعی که دارای ارکان واقعی حکومتی مانند ارتش ملی، احزاب، انتخابات برای تعیین دولتمردان و ایجاد آموزش و پرورش فعال به خصوص برای دختران باشد می تواند خود را به عنوان حاکمیت مسئول نه تنها برای مردم افغانستان بلکه برای جهانیان معرفی کند تا کشورهای اسلامی نیز بتوانند گامهای مثبت و مهمی را برای همکاری با طالبان بردارند. مشاوره و راهنمایی طالبان از سوی کرزی که چندین سال سابقه حکمرانی در افغانستان را دارد می تواند بهتر به حل مشکلات مردم افغانستان کمک کند.

کلیدواژه