امریکا سناریوی تحت کنترل گرفتن طالبان و تقویت گروه های تکفیری را در افغانستان دنبال می کند
(last modified 1400-10-16T08:14:28+00:00 )
جدی 16, 1400 12:44 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: به نظر می رسد امریکا با مسدود کردن دارایی های افغانستان سناریوی تحت کنترل گرفتن طالبان و تقویت گروه های تروریستی تکفیری را در این کشور دنبال می کند.

سید زکریا راحل موسوی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: هدف اصلی امریکا از بلوکه کردن یا مسدود کردن پول های افغانستان اعمال فشار بر حکومت نوپای طالبان است. امریکا به دنبال آن است که طالبان را در یک چارچوب مشخص و اعمال فشارهای اقتصادی و سیاسی سنگین تحت اختیار و کنترل خود در آورد تا اهداف درازمدت و استراتژیک خود را از مجرای اطاعت بی چون و چرای طالبان پیگیری کند.

وی افزود: دلیل دیگر برای مسدود کردن دارایی های افغانستان از سوی امریکا که برای بسیاری از مردم و آگاهان مایه نگرانی است اینکه احتمالا امریکا به دنبال اجرای سناریوی دیگری در افغانستان است و آن تقویت جریان های تروریستی تکفیری مانند داعش است همانند آنچه در سوریه اتفاق افتاد.

به گفته این کارشناس سیاسی اگر چنین سناریویی برای افغانستان و منطقه در دستور کار مقامات واشنگتن قرار داشته باشد چشم انداز امنیتی خوبی برای افغانستان و منطقه قابل مشاهده نخواهد بود.    

راحل موسوی عنوان کرد: برای امریکا اهمیتی ندارد که در افغانستان یا هر کشور دیگری چه نوع نظامی بر سر کار باشد، امریکایی ها به هیچ عنوان به دموکراسی، رای، اراده و انتخاب مردم باور ندارند و فقط به دنبال اهداف و راهبردهای کلان خود در سطح منطقه و جهان هستند.

این کارشناس افغان تصریح کرد: امریکا در منطقه با کشورهایی همکاری می کند و تعامل بسیار نزدیک دارد که حتی ابتدایی ترین موارد حقوق بشر در آن ها رعایت نمی شود و مردم در انتخاب زمامداران خود از یک مجرای شفاف و آزاد دموکراتیک نقشی دارند.

وی اضافه کرد: اما از آنجا که این کشورها در جهت برنامه های امریکا حرکت می کنند و ظرفیت های سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود را برای تحقق اهداف و برنامه های راهبردی امریکا در اختیار واشنگتن قرار داده اند با هیچ گونه محدودیت و فشاری از ناحیه امریکا مواجه نمی شوند که این وضعیت در افغانستان هم قابل ردیابی است.

 

کلیدواژه