افغان ها با حصارکشی پاکستانی ها در امتداد خط فرضی دیورند به شدت مخالفند
(last modified 1400-10-18T09:56:01+00:00 )
جدی 18, 1400 14:26 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: افغان ها و به ویژه پشتون های دو طرف خط فرضی دیورند با حصارکشی پاکستانی ها در امتداد این خط به شدت مخالفند.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حصار کشی پاکستان در امتداد خط دیورند و انتقاد مقامات طالبان به این موضوع گفت: بخش بزرگی از طالبان با این اقدام پاکستان مخالفت دارند، مساله خط دیورند برای بسیاری از مردم عامل درد سر شناخته می شود و آن را از عوامل بحران زا و تنش زا بین افغانستان و پاکستان می دانند.

وی افزود: افغان ها و به ویژه پشتون های دو سوی خط دیورند این خط را به عنوان مرز بین افغانستان و پاکستان قبول ندارند، آن را باعث جدایی خود می دانند و بر این باور هستند که بسیاری از سرزمین های آن سوی خط دیورند متعلق به افغانستان است. اکنون که طالبان در افغانستان به قدرت رسیده اند پشتون های آنسوی خط دیورند هم که تحت فشار قرار داشتند، به نوعی روحیه گرفته اند.

به گفته این کارشناس سیاسی طالبان هم که با پاکستان همکاری داشته اند نیروی یکدست و تحت یک فرماندهی نیستند به گونه ای که جناح حقانی به شدت با پاکستانی ها همنوا است اما جناج ملا برادر و برخی دیگر چندان با سیاست های پاکستان موافق نیستند و به شدت با حصارکشی در خط دیورند مخالفت دارند.

مظفری یاد آور شد: شهید جنرال عبدالرازق فرمانده اسبق پلیس قندهار هم به شدت با این حصارکشی مخالف بود و تا زمانی که زنده بود پاکستانی ها نتوانستند اقدام به حصارکشی کنند. اکنون هم این دیوارکشی برای بسیاری از افغان ها و به ویژه پشتون ها قابل قبول نیست و تنش هایی که در این زمینه ایجاد شده نه تنها کاهش پیدا نمی کند بلکه شدت هم پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: پشتون های دو سوی خط دیورند دارای منافع واهداف مشترک هستند و پیوندهای خانوادگی باهم دارند، این حصارکشی پاکستانی ها هم زیاده خواهی هایی است که آن ها بر ملت افغانستان تحمیل کرده اند.

این کارشناس افغان در مورد برخی تحلیل ها مبنی بر اینکه اختلافات طالبان و پاکستان در زمینه های مختلف از جمله خط دیورند ظاهرسازی است و طالبان می خواهند وانمود کنند که وابسته به پاکستان نیستند هم گفت: این مسایل ظاهر سازی یا به اصطلاح جنگ زرگری نیست، بسیاری از پشتون های دو طرف خط دیورند باهم ارتباطات خانوادگی دارند و یکدیگر را دوست دارند اما طالبان از قدرت لازم برای برخورد با پاکستانی ها برخوردار نیستند.

به گفته مظفری اما این به معنای آن نیست که طالبان و پاکستانی ها باهم زد و بند و همکاری های طولانی نداشته باشند. در حال حاضر دولت پاکستان عملا سخنگوی دولت طالبان است، برای آن لابی گری می کند و تلاش دارد که کشورهای دیگر دولت طالبان را به رسمیت بشناسند. بنابراین طالبان با مخالفت با حصارکشی در امتداد خط دیورند نمی توانند وانمود کنند که مستقل هستند. همین پاکستانی ها بودند که طالبان را حمایت و مدیریت کردند.

وی اضافه کرد: اگر همکاری های پاکستان نبود، طالبان بسیار زود با شکست مواجه می شدند ضمن اینکه اخیراً امریکا هم زمینه را برای پیشروی طالبان مساعد کردند.

 

کلیدواژه