اعلام آمادگی پاکستان برای اعزام نیروهای متخصص به افغانستان به معنای دخالت بیشتر در امور این کشور است
(last modified 1400-10-26T10:17:45+00:00 )
جدی 26, 1400 14:47 Asia/Kabul

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی تاکید کرد: اعلام آمادگی صدراعظم پاکستان برای اعزام نیروهای متخصص به افغانستان به معنای دخالت بیشتر پاکستان در افغانستان است.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: مخالفت حامد کرزی رئیس جمهوری اسبق افغانستان و برخی دیگر با این مساله هم به خاطر احتمال بروز همین دخالت و نفوذ پاکستان است.

وی یاد آور شد که پس از روی کار آمدن طالبان به دلایل مختلف بخش اصلی نیروی تخصصی افغانستان یا از این کشور خارج شده اند و یا در حال خروج هستند. طالبان هم از تخصص لازم برای اداره نظام اداری برخوردار نیستند زیرا آنان معمولاً در مدارس علمیه دروس دینی خوانده اند، نیروهای متخصص ندارند و در این مورد کمبود ایجاد شده است. از اینرو پاکستانی ها احساس می کنند که طالبان برای راه اندازی نظام اداری افغانستان به شدت نیازمند کمک هستند و عمران خان صدراعظم پاکستان هم فرصت را مناسب دیده که اعلام کند، حاضر است نیروهای تخصصی به افغانستان اعزام کند.

این پژوهشگر سیاسی عنوان کرد: اطلاعاتی وجود دارد که از قبل این اتفاق افتاده یعنی بسیاری از نیروهای پشتون با ملیت پاکستانی به افغانستان آمده اند و در کنار طالبان ساختار اداری را راه اندازی

می کنند. اما معنای این حرف عمران خان این است که پاکستان در افغانستان مداخله بیشتری خواهد کرد و اگر نیروهای تخصصی پاکستان ساختار اداری را در افغانستان به دست بگیرند به نوعی به اهداف راهبردی پاکستان کمک می شود.

ملا زهی تصریح کرد: پاکستانی ها افغانستان را به عنوان یک کشور به معنای واقعی در ذهن خود ندارند و معتقدند که افغانستان و پاکستان باید به نوعی ادغام شوند چون با توجه به توافق دوران استقلال فکر می کنند که افغانستان هم وضعیتی شبیه ایالت خیبر پختونخواه یا ایالت بلوچستان داشته و باید به عنوان یک بخش اسلامی به پاکستان می پیوست. صحبت هایی هم وجود دارد که پاکستانی ها مایلند به نوعی یک کنفدرال بین افغانستان و پاکستان ایجاد شود.

وی اظهار کرد: اینکه حامد کرزی رئیس جمهوری اسبق افغانستان و دیگران به شدت با اعزام نیروهای متخصص پاکستانی به افغانستان مخالفت می کنند، نیروهای تخصصی افغانستان را که از این کشور خارج شده اند تشویق به بازگشت می کنند و از کسانی که قصد خروج دارند، خواستار صرفنظر هستند در همین راستا است و این نگرانی وجود دارد که ممکن است طالبان در شرایط اضطرار اوضاع را به گونه ای پیش ببرند که مطابق اهداف و خواسته های پاکستان باشد.

ملا زهی گفت: در صورتی که نیروهای تخصصی پاکستانی در افغانستان مستقر شده و امور را در دست بگیرند باعث واکنش مردم افغانستان شده و در دراز مدت به ضرر پاکستان هم تمام خواهد شد اما نکته اینجاست که نیروهای پاکستانی که به افغانستان می آیند بیشتر پشتون و پشتو زبان هستند و چندان با پشتون های افغانستان تفاوت زبانی و فرهنگی ندارند و آنچه پاکستان را امیدوار کرده این است که این نیروها ضمن وفاداری به ملیت پاکستانی خود بتوانند باعث گسترش نفوذ پاکستان در افغانستان شوند.

وی اضافه کرد: اما نکته دیگر این است که پشتون ها اساسا خط دیورند را به عنوان مرز بین افغانستان و پاکستان به رسمیت نمی شناسند و اینکه پشتون هایی با ملیت پاکستانی در داخل افغانستان حضور پیدا کنند ممکن است در درازمدت بحث استقلال طلبی آن ها را تقویت کند و اگر این اتفاق بیفتد به زیان پاکستان خواهد بود اما در شرایط فعلی به نظر می رسد که پاکستانی ها این نگرانی را ندارند.

 

کلیدواژه