آصف درانی: طالبان به اعضای تی‌تی‌پی جواز حمل سلاح می‌دهند
(last modified 1403-07-22T14:58:26+00:00 )
میزان 22, 1403 19:28 Asia/Kabul
  • آصف درانی: طالبان به اعضای تی‌تی‌پی جواز حمل سلاح می‌دهند
    آصف درانی: طالبان به اعضای تی‌تی‌پی جواز حمل سلاح می‌دهند

نماینده ویژه پیشین پاکستان برای افغانستان در نشستی در اسلام‌آباد گفته است که طالبان برای اعضای تی‌تی‌پی جواز رسمی حمل جنگ افزار صادر می‌کنند.

به گزارش رادیو دری، آصف درانی تاکید ‌کرده است که حکومت طالبان سهولت‌هایی را نیز برای تحریک طالبان پاکستان در افغانستان فراهم کرده اما آن را انکار می کند.

وی گفت: به طور مثال شهروندان افغانستان نمی‌توانند جنگ افزار حمل کنند اما شبه نظامیان تی‌تی‌پی جنگ افزار حمل می‌کنند و برای آنان جواز رسمی صادر می‌شود.

به گفته درانی، افغانستان به امنیت نرسیده و چالش چند دهه‌ای آن هنوز حل نشده بلکه با آمدن طالبان تنها چهره‌ها تغییر کرده و امنیت نسبی هم به این دلیل است که در گذشته، طالبان خود عامل جنگ بودند.

درانی می گوید طالبان با باید گروه‌های همچون داعش، تی‌تی‌پی، حزب اسلامی ترکستان و جنبش اسلامی ازبکستان را از بین ببرد و یا پیشنهاد همکاری کشورهای همسایه را در مبارزه با تروریسم بپذیرد.

همزمان با این، محسن داور رهبر حرکت ملی دموکراتیک پاکستان در جرگه سه روزه عدالت قبایلی پشتون‌ها در خیبرپختونخوا، طالبان را دست‌نشانده‌های اسلام آباد خواند و از پشتون‌ها خواست که افغانستان را از اداره طالبان بیرون آورند.

محسن داور رهبر حرکت ملی دموکراتیک پاکستان

داور گفت: «پشتون‌هایی که در هر گوشه دنیا زندگی می‌کنند، تا زمانی که در خانه بزرگ ما افغانستان امنیت نیاید، تا زمانی‌که مردم افغانستان بر وطن بزرگ ما افغانستان اقتدار نداشته باشند و تا زمانی که افغانستان را از دست دست نشانده‌های پاکستان آزاد نکنیم، عزت، احترام و زندگی آرام به پشتون‌ها داده نخواهد شد.»

اسلام آباد حکومت طالبان را به حمایت از تی تی پی و جلوگیری نکردن از حملات تروریستی آنان بر خاک پاکستان متهم می کند.

این در حالی است که طالبان فعالیت تی‌تی‌پی در خاک افغانستان و تهدید آن به پاکستان را انکار می‌کنند و نیز معتقدند که داعش در خیبرپختونخوای پاکستان اردوگاه‌های آموزشی دارد و از آن‌جا بر افغانستان و منطقه حمله انجام می‌دهد.

انگلیس: احیای داعش در افغانستان تهدیدهای تروریستی را بیشتر کرده است

واکنش حکومت طالبان به اظهارات آصف درانی: افغانستان برای هیچ کشوری تهدید نیست

کلیدواژه