سفر هیات طالبان به نروژ از ابعاد سیاسی و اقتصادی برای افغانستان دارای اهمیت است
(last modified 1400-11-06T10:01:57+00:00 )
دلو 06, 1400 14:31 Asia/Kabul
  • سفر هیات طالبان به نروژ از ابعاد سیاسی و اقتصادی برای افغانستان دارای اهمیت است

معاون وزارت اقتصاد حکومت موقت طالبان گفت: سفر هیات طالبان به نروژ از ابعاد سیاسی و اقتصادی برای افغانستان مهم است.

داکتر عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: سفر هیات طالبان به نروژ در شرایط خاصی صورت گرفت و با توجه به فصل سرما و مشکلات معیشتی مردم در افغانستان به نظر می رسد این سفر می تواند به عنوان فصل جدیدی از مناسبات افغانستان با جهان ارزیابی شود.

وی که در ترکیب هیات پانزده نفره حکومت موقت طالبان به اسلو پایتخت نروژ سفر کرد با بیان اینکه این سفر در شرایط کنونی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، عنوان کرد: مطالبات هیات طالبان در این نشست هم زیاد است که هم شامل مباحث سیاسی و هم شامل مباحث اقتصادی می شود. در حوزه سیاسی گشایش سیاسی در روابط افغانستان و جهان حائز اهمیت است و در حوزه اقتصادی جذب سرمایه گذاری خارجی در افغانستان مهم است. بنا بر این رویکرد مثبت نسبت به هر دو بعد سیاسی و اقتصادی وجود دارد که نیازمند چانه زنی و تبادل نظر است.

به گفته نظری این سفر و نشست اسلو از بعد سیاسی به گونه ای فتح باب برای آغاز مذاکرت با سایر کشورهای اروپایی است و از بعد اقتصادی با توجه به بلوکه شدن دارایی های افغانستان در حالی که این کشور مشکلات بزرگ اقتصادی دارد می تواند فصل جدیدی را در مناسبات اقتصادی و تجاری افغانستان با جهان غرب ایجاد کند.

این کارشناس افغان در رابطه با موضوع به رسمیت شناسی حکومت طالبان از سوی کشورهای دنیا هم گفت: این یک بحث بسیار جدی و اساسی است و مشکلات اقتصادی افغانستان هم به همین موضوع برمی گردد، به این دلیل تلاش می شود که موضوع به رسمیت شناسی حکومت طالبان مورد بحث جدی قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: قراین و شواهد نشان می دهد که کشورهای غربی هم علاقه مند هستند تعامل با افغانستان از سر گرفته شود.

 

کلیدواژه