سفارتخانه های افغانستان در انگلیس و ناروی به خاطر ناهماهنگی با حکومت طالبان تعطیل شده اند
(last modified 1403-06-22T06:33:44+00:00 )
سنبله 22, 1403 11:03 Asia/Kabul
  • سفارتخانه های افغانستان در انگلیس و ناروی به خاطر ناهماهنگی با حکومت طالبان تعطیل شده اند

دیپلمات سابق افغانستانی گفت: سفارتخانه های افغانستان در انگلیس و ناروی به خاطر ناهماهنگی کارمندان این سفارتخانه ها با حکومت طالبان در کابل تعطیل شده اند.

عبدالهادی فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار کرد: دولت های کشورهای مذکور با درک مشکلات ناشی از این ناهماهنگی ها و احساس نیاز به برقراری تعاملاتی با حکومت طالبان خواستار تعطیلی این سفارتخانه ها شدند.

وی تصریح کرد: کارمندانی که در این سفارتخانه ها حضور داشتند، خدماتی به اتباع افغانستانی مقیم این کشورها ارایه می کردند مثلا اسنادی را تائید و صادر و مبالغی دریافت می کردند و از آن به عنوان حقوق کارکنان و هزینه های سفارت استفاده می کردند. اما اسنادی از قبیل قولنامه یا وکالت فروش خانه در افغانستان که این سفارتخانه ها به متقاضیان می دادند مورد قبول حکومت طالبان نبود، مسوولان طالبان عنوان می کردند که آن سفارتخانه ها با ما هماهنگ نیستند و بین آن ها مشکلاتی ایجاد شده بود. این مشکلات دشواری های زیادی برای اتباع افغانستانی ساکن آن کشورها هم ایجاد کرده بود.

به گفته این کارشناس سیاسی موضوع دیگر این است که مذاکراتی بین این کشورها با حکومت طالبان وجود دارد در مورد طرد افغان هایی که درخواست پذیرش آن ها در کشورهای اروپایی رد می شود، در حال حاضر آن ها از طریق کشور واسطه مانند قطر دیپورت یا طرد می شوند اما آن ها می خواهند از طریق ارتباطاتی که با طالبان برقرار می کنند آن ها را مستقیما به افغانستان دیپورت کنند.

فرهنگ عنوان کرد: موضوع دیگر استفاده کشورهای اروپایی از آسمان افغانستان برای پروازهای عبوری شان است و پولی که باید از این بابت به افغانستان پرداخت کنند که این هم می طلبد با حکومت طالبان ارتباط داشته باشند. به این ترتیب اگرچه حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته اند اما ارتباطات و مراودات بین آن ها وجود دارد، برای سفر به افغانستان هم نیاز به ویزا دارند و تعاملات دیپلماتیک را ضروری می دانند.    

این کارشناس افغانستانی در مورد اعلام چندی پیش وزارت خارجه طالبان مبنی بر اینکه اسناد و فعالیت سفارتخانه های افغانستان در خارج که با حکومت طالبان تعامل ندارند برای این حکومت اعتبار ندارد و تاثیر آن در تعطیل شدن سفارتخانه های افغانستان در انگلیس و ناروی هم گفت: این ترفند طالبان بود که اعلام کردند فقط اسناد سفارتخانه ها و کنسولگری هایی در کشورهای خارجی که با آن ها روابط کنسولی برقرار کرده اند اعتبار دارد و یک حالت اجباری را به وجود آوردند که دیگران هم این تعامل را برقرار کنند.

وی اضافه کرد: به هر صورت این سفارتخانه ها برای مدتی تعطیل می شوند و دوباره با ارتباط و تعامل با حکومت طالبان و یا اعزام تیم های جدید بازگشایی خواهند شد، با توجه به مشکلاتی هم که برای اتباع افغانستانی ایجاد شده سرعت این کار هم مستلزم همکاری کشورهای انگلیس و ناروی در این خصوص و تعامل آن ها با حکومت طالبان است.

 

کلیدواژه