دلو 07, 1400 13:18 Asia/Kabul
  • نگاهی به سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به ایران
    نگاهی به سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به ایران

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در سفر به تهران با شماری از مقامات از جمله رئیس جمهور ، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران درباره گسترش روابط دو کشور گفت و گو کرد.

"سید ابراهیم رئیسی" رئیس جمهوری ایران روزچهارشنبه در دیدار "ذاکر حسن‌اف"  وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با بیان اینکه روابط تهران و باکو صرفا روابط مرسوم دوجانبه بین دیگر کشور‌ها نیست، گفت: ایران و آذربایجان نه تنها خویشاوند هستند، بلکه روابط موجود، رابطه عمیق دو ملت است که بر پایه عقیده و باور مردم دو کشور به مبانی دینی مشترک شکل گرفته و در طول تاریخ قوام یافته و استوار شده است.

«ذاکر حسن‌اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز ملاقات‌ و گفتگو‌های خود با مقامات جمهوری اسلامی ایران را بسیار مفید، پرثمر و راهگشا برای آینده همکاری‌ها توصیف کرد.

در ماه های اخیر برخی مواضع و سخنان مقامات جمهوری آذربایجان ضد ایران که با تحریک رژیم صهیونیستی و آمریکا انجام شد، موجب بروز اختلاف و برخی تنش ها بین دو کشور شده بود. در اوایل ماه سپتامبر 2021  جمهوری‌آذربایجان اقدام به برگزاری یک رزمایش مشترک با ترکیه و پاکستان کرد، دو هفته بعد، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در منطقه مرزی با جمهوری آذربایجان مستقر شد و یک رزمایش گسترده برگزار کرد.

با وجود این ، پس از یک دوره محدود از تنش و اختلاف، هر دو دولت برلزوم حل اختلافات و بهبود روابط ایران و ج آذربایجان به عنوان دو کشور همسایه تاکید کردند. نمونه آن، دیدار رئیسان جمهوری ایران و ج آذربایجان در ۲۸ نوامبر 2021 در پایتخت ترکمنستان بود که در آن بر حفظ  روابط دوستانه و برادرانه دو کشور تاکید شد.

پس از این دیدار، قرارداد انتقال گاز ترکمنستان به ج آذربایجان از طریق ایران به امضا رسید. بر اساس این قرارداد،ایران ۵/ ۱ تا ۲‌میلیارد مترمکعب گاز را از ترکمنستان در سرخس تحویل می‌گیرد و همین میزان را نیز در مرز آستارا به جمهوری خودمختار نخجوان تحویل می‌‌‌دهد.

ایران و جمهوری آذربایجان از کشورهای پیشرو در زمینه منابع انرژی محسوب می شوند و از پتانسیل خوبی برای افزایش سطح همکاری در بازار منطقه‌ای و جهانی انرژی برخوردارند ؛دوطرف در سال‌های گذشته  سیاست مشابهی را در بازار نفت، دنبال کرده‌اند.

گردش تجاری ایران و جمهوری آذربایجان نیز در ۱۱ ماه سال گذشته میلادی نسبت به یک سال قبل از آن ، ۳۰ درصد و میزان حمل و نقل جاده ای نیز ۶۲.۵ درصد افزایش یافته است .

علاوه براین، ایران و جمهوری آذربایجان هر دو در سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و سازمان همکاری اسلامی عضویت دارند که در پیشبرد منافع و اهداف منطقه ای دو کشورمهم است.

تهدیدات مشترک امنیتی، 

شرایط منطقه غرب اسیا و قفقاز به دلیل برخی بحران ها ، اختلافات و به ویژه دخالت های خارجی زمینه را برای حضور تروریست ها و همچنین توطئه رژیم هایی که خواهان ثبات در منطقه نیستند و اهداف سیاسی و اقتصادی خود را دنبال می کنند ، فراهم کرده است؛ رژیم صهیونیستی و آمریکا از جمله طرف هایی محسوب می شوند که همواره سعی کرده اند تا با دامن زدن به برخی اختلافات و بحران سازی، مانع از همگرایی کشورهای اسلامی و برقراری ثبات در منطقه شوند. بر همین اساس، همکاری دفاعی و امنیتی دو کشور ایران و ج آذربایجان برای مقابله با تروریسم و عوامل بی ثباتی در مرزهای مشترک و منطقه  مهم ارزیابی می شود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در دیدار وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه قدرت ایران در منطقه امنیت‌ساز است، تصریح کرد: حضور نیرو‌های تکفیری و داعشی در هیچ کجا به نفع مردم منطقه نیست؛ این گروهک‌ها دست‌ساخته آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هستند و در هر کجا که حضور داشتند اعمال جنایت‌کارانه انجام داده‌اند.

واقعیت اینست که عوامل پیونددهنده همچون همسایگی، اشتراکات مذهبی و تاریخی، مرزهای مشترک دریایی و زمینی ( حدود 750 کیلومتر ) ، تجانس جمعیتی و منافع مشترک اقتصادی و امنیتی، ایجاب می کند ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو کشورهمسایه در روابط دو جانبه و منطقه ای، همکاری‌ و هماهنگی‌ نزدیک داشته باشند که هم متضمن منافع دو کشور و هم از مولفه های امنیت و ثبات در منطقه است .

کلیدواژه