پذیرش دیپلمات های طالبان برای سفارت افغانستان در مسکو از سوی روسیه نوعی معامله سیاسی است
(last modified 1400-11-24T09:54:07+00:00 )
دلو 24, 1400 14:24 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: پذیرش دیپلمات های معرفی شده از سوی حکومت موقت طالبان برای سفارت افغانستان در مسکو از سوی روسیه نوعی معامله سیاسی روسیه با طالبان است.

سید احمد موسوی مبلغ در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با یاد آوری اینکه هنوز هیچ کشوری و از جمله روسیه طالبان را به رسمیت نشناخته، اظهار داشت که طالبان در قضیه اوکراین حمایت کامل خود را از روسیه اعلام کرده و از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه حمایت کرده اند، از آنجایی که در فضای کنونی منطقه طالبان تلاش دارند رضایت روسیه را جلب و سیاست های خود را تا حدی متناسب با سیاست های منطقه ای روسیه تنظیم کنند ممکن است روسیه خواسته باشد در پاسخ، امتیازی برای این گروه قایل شود.

مدیر مسوول خبرگزاری اطلس افغانستان عنوان کرد: از این منظر پذیرش دیپلمات های طالبان از سوی روسیه در قالب یک بده بستان و معامله سیاسی قابل تعریف است.

وی افزود: البته تغییر دیپلمات ها در سطح کارمندان سفارتخانه ها به معنای به رسمیت شناسی طالبان نیست بلکه روالی است که ممکن است در هر مقطعی اتفاق بیفتد چون امور مربوط به نمایندگی های سیاسی کشورها باید توسط کارمندان انجام شود. ممکن است برخی از کارمندان معذوریت هایی داشته باشند یا دلایلی برای تغییر آن ها وجود داشته باشد و افرادی باید جایگزین کارمندان قبلی شوند.

به گفته این کارشناس سیاسی این موضوع به خودی خود اهمیت خاصی ندارد اما اگر آن را یک چراغ سبز از سوی روسیه بدانیم باید توجه داشت که روسیه خود در جاهای دیگری درگیر بحران است و از جمله در مساله اوکراین به صورت جدی تحت فشار ناتو و امریکا قرار دارد.

موسوی مبلغ در خصوص تضاد آغاز به کار کارمندان جدید در سفارت افغانستان در مسکو با عرف دیپلماتیک در حالی که آنان از سوی طالبان معرفی شده اند و سفیر افغانستان در مسکو هم با این اقدام مخالف است، عنوان کرد: بسیاری از مسایلی که در ارتباط با افغانستان روی می دهد با عرف دیپلماتیک سازگار نیست، مثلا سفر رسمی نمایندگان طالبان به اسلو پایتخت نروژ خارج از عرف دیپلماتیک بود.

وی تصریح کرد: اعضای آن هیات به عنوان نمایندگان رسمی دولت افغانستان شناخته نمی شوند پس با چه ویزایی به آن کشور سفر کردند؟ از سوی دیگر تعدادی از آن ها در لیست تحریم های سازمان ملل قرار دارند و از کسانی هستند که برای دستگیری آن ها جایزه تعیین شده و اینترپل هم به دنبال آن ها است. آنچه روسیه انجام داده هم خارج از عرف دیپلماتیک است اما در فضای کنونی افغانستان بسیاری از کشورها خود را مقید به قوانین دیپلماتیک نمی کنند.

این فعال رسانه ای افغان با اشاره به خرسندی روسیه از اعلام حمایت طالبان از مسکو در قبال مساله اوکراین و میزان اهمیت طالبان برای روسیه در حالی که هنوز به رسمیت شناخته نشده اند هم گفت: طالبان ابزارهایی در اختیار دارند که می توانند از آن ها برای ناامن سازی کشورهای منطقه استفاده کنند، روسیه می خواهد این ابزارها و عوامل در اختیار امریکایی ها قرار نگیرد و برای ناامن سازی حیات خلوت های روسیه از آن ها استفاده نشود، زمانی که طالبان با روسیه همسویی نشان داده و تعهد بدهند که برای کنترل این ابزارها تلاش می کنند برای روسیه خبر خوشایندی است و در راستای عادی کردن روابط خود با طالبان تلاش می کند.

به گفته موسوی مبلغ اگرچه به نظر می رسد روسیه و دیگر کشورها هنوز فاصله زیادی تا به رسمیت شناسی طلبان دارند اما مسایل بستگی به اتفاقات ماه های آینده در افغانستان دارد و اینکه چه سناریوهایی از بیرون طراحی شده باشد. اگر قرار باشد طالبان به عنوان یک ابزار قوی برای مهار گروه هایی که ممکن است خارج از جغرافیای افغانستان عمل کنند مورد استفاده روسیه و دیگر کشورهای منطقه قرار بگیرد حتما آن ها به سمت امتیاز دهی بیشتر به طالبان خواهند رفت.

وی اضافه کرد: اما اگر این اتفاق نیفتد ممکن است روسیه و دیگر کشورهای منطقه کماکان با طالبان بازی کنند بدون اینکه امتیاز خاصی بدهند آنان را در فضای ابهام آمیزی قرار دهند که نه به رسمیت شناخته شوند و نه از صحنه سیاسی و قدرت در افغانستان حذف شوند.

 

کلیدواژه