حوت 11, 1400 17:12 Asia/Kabul

استاد دانشگاه در کابل گفت: طالبان که نمی توانند زمینه های شغلی و تحصیلی کافی را برای مردم در داخل افغانستان فراهم کنند نباید جلو کسانی را بگیرند که می خواهند این فرصت ها را در خارج برای خود فراهم کنند.

سرور جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعمال برخی محدودیت ها برای خروج اتباع افغانستانی از این کشور بدون آنچه دلیل موجه خوانده شده اظهار داشت: طالبان به خاطر بعضی بی ثباتی ها که در افغانستان ایجاد شده ممکن است طالبان بخواهند با وضع محدودیت ها در رفت و آمد مردم مشکل ایجاد کرده و تلاش کنند با فشار حداکثری روی مهره های درونی که ممکن است از نظر فکری و سیاسی با طالبان هماهنگی نداشته و یا مخالفت داشته باشند، برنامه های خود را پیش ببرند.

وی افزود: از سوی دیگر ممکن است طالبان نگران ورود برخی چهره های ضد طالبان به داخل این کشور باشند بنابراین تلاش می کنند که محدودیت های بیشتری را وضع کنند اما بحث مهمتر این است که هنوز مشخص نیست چه چیزی به عنوان دلیل موجه پنداشته می شود و چه چیزی عذر موجه نیست.

به گفته این کارشناس افغان تعداد زیادی از افغان ها در خارج از افغانستان بسر می برند و تعداد زیادی هم در رفت و آمد هستند و مشکلات زیادی دارند که نمی توان این مسایل را نادیده گرفت ضمن اینکه افغانستان نمی تواند پیوند خود را با جهان از بین ببرد و هیچ قانون و مذهبی هم نمی تواند در این زمینه محدودیت ایجاد کند. مشخص نیست طالبان چگونه به این نتیجه رسیده اند که اکثر اتباع افغانستان را به گروگان بگیرند و به آن ها فشار وارد کنند، چنین چیزهایی نه تنها نمی تواند ما را به ثبات سیاسی و اجتماعی برساند بلکه شرایط را پیچیده تر می کند.

این استاد دانشگاه در کابل عنوان کرد: درست است که شرایط وخیم و اوضاع پیچیده است اما با اعمال فشار و حرکت به سوی استبداد، کاری از پیش نمی رود. طالبان اگر می خواهند اوضاع بهبود یابد پشتوانه های اجتماعی خود را قوی تر کنند نه اینکه روی مردم فشار بیاورند، مردم هم اوضاع را درک می کنند و هنوز بر حکومت طالبان فشار نیاورده اند، اعتراضات خود را علنی نکرده اند و مراعات می کنند، از طالبان هم انتظار می رود که مراعات حال مردم را بکنند. همکاری دو طرفه مردم و حکومت ضامن بهبود وضعیت و توسعه اقتصادی است.

جعفری اظهار کرد: در داخل افغانستان در حال حاضر امکان ایجاد ظرفیت های شغلی کافی و نیز ظرفیت های تحصیلی وجود ندارد، اگر قرار باشد این فرصت ها در خارج از افغانستان هم برای کسانی که می خواهند برای خود زمینه ایجاد کنند گرفته شود، مشکل ساز می شود. برای زنان هم به عنوان قشر بزرگی از جامعه محدودیت هایی ایجاد می شود که وجهه قانونی و شرعی ندارد، مثلا نمی توان زنان را مجبور کرد که در دوران چندین ساله تحصیل در خارج حتما محرم با خود داشته باشند، این کار هزینه بر و غیر ممکن است، آیا طالبان می توانند چنین هزینه ای را پرداخت کنند؟

وی اضافه کرد: اینکه طالبان نمی توانند زمینه ها و فرصت های شغلی و تحصیلی کافی در داخل افغانستان برای مردم فراهم کنند و جلو کسانی را هم که می خواهند در خارج این فرصت ها را برای خود فراهم کنند، می گیرند، به معنای قرار گرفتن در مقابل مردم است.

 

کلیدواژه