حوت 12, 1400 12:08 Asia/Kabul
  • انتقاد ایران از مواضع دوگانه حقوق بشری غربی ها
    انتقاد ایران از مواضع دوگانه حقوق بشری غربی ها

معاون‌ امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، از مواضع دوگانه حقوق بشری توسط برخی از دولت‌های غربی انتقاد کرد و گفت، حقوق بشر نباید به ابزاری سیاسی تبدیل شود.

"کاظم غریب آبادی" معاون‌ امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران در حاشیه نشست ۴۹ شورای حقوق بشر در ژنو در دیدار "میشل باشلت" کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت، گزارشگر تعیین شده برای ایران با گزارشات غیرواقعی خود، عملا تبدیل به ابزاری سیاسی شده و فراتر از همه قواعد حاکم بر کار گزارشگران حقوق بشر، وارد حیطه‌هایی شده است که اساسا با وظایف وی مغایرت دارد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پیشتر ۲۳ مارس در چهل‌وششمین اجلاس خود، با تصویب قطعنامه‌ای مأموریت جاوید رحمان به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران را برای مدت یک سال دیگر تمدید کرد. جاوید رحمان در گزارش اخیر خود، همانند گذشته ادعاها ضد جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرده و ایران را ناقض حقوق بشر خوانده است.

حقوق بشر از جمله مباحثی است که اگر از آن به عنوان ابزاری برای اعمال فشار بر کشورهای مستقل استفاده نشود می تواند به بهتر شدن شرایط زندگی مردم در جهان کمک کند اما در دهه های اخیر این موضوع همواره مورد سواستفاده کشورهای غربی از جمله آمریکا قرار داشته و این کشورها با برخورد سیاسی و دوگانه، از موضوع حقوق بشر به عنوان ابزاری برای تحمیل خواسته های خود بر کشورهای مستقل همچون ایران استفاده کرده اند.

اظهار نگرانی در خصوص وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در شرایطی که جایگاه برتر ایران در منطقه به ‌لحاظ رعایت موازین حقوق بشر و عمل به تعهدات بین‌المللی از طریق همکاری‌های سازنده و سازوکارهای مبتنی بر گفت و گو، بر همگان آشکار است، تلاشی از سوی دشمنان ایران برای منحرف ساختن افکار عمومی و تکرار روشی نادرست از سوی این کشورها محسوب می شود.

این در حالی است که کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا، خود از بزرگ‌ترین نقض کنندگان حقوق بشر هستند؛ حمایت‌ این کشورها از گروه‌های تروریستی در جنگ‌های سوریه، عراق، یمن و سایر نقاط ‏جهان و یا حمایت‌های حداکثری از رژیم صهیونیستی در مقابل حقوق انسانی و قانونی مردم فلسطین از مصدایق این ادعا است.

جمهوری اسلامی ایران نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک کشور قدرتمند آماج حملات ضد بشری آمریکا قرار گرفته است؛ اقداماتی همچون حمله ناوگان آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران، بمباران شیمیایی سردشت، ترور شخصیت های برجسته سیاسی و انقلابی کشور، ترور 17 هزار انسان بی گناه ، اعمال تحریم های اقتصادی و بسیاری از اقدامات دیگر، از جمله جنایاتی است که توسط آمریکا و همپیمانانش علیه ملت ایران اعمال شده است.

این در حالی است که در سال های اخیر گزارشگر تعیین شده برای ایران با گزارش های غیرواقعی و غیرمستند که عمدتا از طریق افراد و یا گروه های مخالف ایران تهیه می شود، عملا  به ابزاری سیاسی دست دشمنان ملت ایران و اعمال فشار به این کشور تبدیل شده است.

"غریب آبادی" در همین ارتباط گفته است : گزارشگر ویژه تبدیل به کانال انتشار اطلاعات غلط گروههای تروریستی شده که دست آنها به خون ملت ایران آلوده است؛ این گروههای تروریستی اکنون در پایتخت‌های همانهایی که بانی قطعنامه تعیین گزارشگر هستند، آزادانه در رفت و آمد هستند و علیه ملت ایران فعالیت می کنند.

بدیهی است، اراده جمهوری اسلامی ایران ارتقای حقوق بشر می باشد که برگرفته از قانون اساسی و موازین دینی است، اما کشورهای غربی سعی می کنند موضوع حقوق بشر را از مبانی وجودی غرب معرفی کنند و در جهت اهداف سیاسی خود بکار گیرند؛ در حالی که خود این کشورها کارنامه ای سیاه در زمینه حقوق بشر دارند .

 

کلیدواژه