پشتوانه ارزی افغانستان باید حفظ شود تا ارزش و اعتبار پول افغانی کاهش نیابد
(last modified 1400-12-22T08:45:11+00:00 )
حوت 22, 1400 13:15 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: دارایی های مسدود شده افغانستان پشتوانه پولی و ارزی این کشور است و نباید در جای دیگری به مصرف برسد.

داکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به توافق طالبان و امریکا مبنی بر اینکه 3.5 میلیارد دالر از دارایی های آزاد شده افغانستان به موسسات کمک رسان داده نشود گفت:این مبلغ به بخش دیگری هم نباید اختصاص داده شود در غیر اینصورت اعتبار پول افغانی بسیار کاهش پیدا می کند.  

با روی کار آمدن طالبان در افغانستان دولت امریکا حدود ده میلیارد دالر از دارایی های افغانستان را  مسدود کرد و مدتی بعد هفت میلیارد دالر آن را آزاد کرد اما 3.5 میلیارد دالر آن را به پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان حملات 11 سپتمبر سال 2001 میلادی اختصاص داد و 3.5 میلیارد دالر دیگر را به کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان که این اقدام با انتقادات شدیدی در سطح افغانستان و خارج از این کشور مواجه شد.

مظفری عنوان کرد: در نشست ترکیه توافقاتی صورت گرفته اما اگر هم امریکا بپذیرد که مبلغ یاد شده به کمک های بشردوستانه به افغانستان اختصاص داده نشود و به نوعی به افغانستان بازگردانده شود باید توجه داشت که این ها دارایی هادر حقیقت پشتوانه پولی و بانکی افغانستان است و پولی نیست که به موسسات کمک رسان داخلی یا خارجی و یا طالبان داده شود و به مصرف برسد. این دارایی ها برای مصرف نیست زیرا در اینصورت اعتبار و ارزش پول افغانی بسیار کاهش پیدا می کند.

وی افزود: گذشته از این، توزیع کمک هایی هم که تاکنون به مردم افغانستان شده به درستی انجام نشده و مردم از آن راضی نبوده اند زیرا موسساتی که کمک ها را دریافت می کنند و باید به صورت عادلانه بین مردم توزیع کنند بخش زیادی از مبالغ را صرف تجملات دفاتر و حقوق کارمندانشان می کنند و در توزیع مقدار ناچیز باقیمانده هم تبعیض روا داشته می شود.

به گفته این کارشناس افغان اگر قرار است کمک هایی هم به مردم افغانستان شود باید تحت نظارت نهادهای بین المللی و نهادهای معتبر این کشور باشد و بر اساس یک مکانیزم دقیق توزیع شود تا مورد حیف و میل و سوء استفاده قرار نگیرد.

مظفری با اشاره به عقب نشینی امریکا از مواضع قبلی اش در خصوص اختصاص دارایی های افغانستان به کمک های بشر دوستانه به این کشور گفت: به نظر می رسد معاملاتی پشت پرده بین امریکا و طالبان صورت گرفته به گونه ای که امریکا به طالبان امتیازاتی بدهد و طالبان هم در برابر برخی از خواسته های امریکا تمکین کند.

 

کلیدواژه