حمل 07, 1401 18:50 Asia/Kabul

استاد دانشگاه و فعال حقوق زنان در افغانستان تاکید کرد: مسدود نگه داشتن مدارس دخترانه از سوی طالبان اقدامی غیر شرعی است زیرا در کسب علم و دانش زن و مرد در اسلام برابرند.

زینب مودودی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به مسدود ماندن دروازه های مدارس دخترانه بالاتر از صنف (کلاس) ششم در افغانستان با آغاز سال تحصیلی جدید، گفت: زمانی که دروازه های دانشگاه ها در افغانستان به روی دختران باز شد انتظار می رفت دروازه های مدارس دخترانه به سادگی باز شود اما اینگونه نشد و آنچه مسوولان حکومت موقت طالبان اعلام کردند این بود که مثلا معلمان برخی مدارس دخترانه، مردان هستند و آن را غیر شرعی خواندند.

وی افزود: این در حالی است که از نگاه اسلام در کسب علم و دانش فرقی میان زنان و مردان نیست ضمن اینکه افغانستان تنها کشور اسلامی در جهان نیست و در بسیاری از کشورهای اسلامی دختران بدون مانع تحصیل می کنند.

به گفته این کارشناس افغان مسدود نگه داشتن مدارس دخترانه در افغانستان بخشی از فشارهایی است که طالبان به جامعه جهانی وارد می کنند تا آنان را به رسمیت بشناسند یا روند به رسمیت شناسی آنان را تسریع کنند. اگر چیزی غیر از این بود دانشگاه ها هم به روی دختران باز نمی شد که البته آن هم به آسانی حاصل نشد بلکه فعالیت های زیادی صورت گرفت، نشست های زیادی برگزار شد و در نتیجه بسترهای حضور دانشجویان دختر در دانشگاه ها فراهم شد.

این فعال حقوق زنان عنوان کرد: دختران دانش آموز هم باید خواسته های خود را در داخل افغانستان مطرح و به گونه ای حرکت کنند که طالبان درک کنند مسدود کردن مدارس دخترانه غیر شرعی است زیرا اگر امروز مدارس به روی دختران بسته باشد این دختران فردا مادران بی سوادی خواهند بود که نخواهند توانست فرزندان خود را به خوبی حمایت کرده و تحویل جامعه دهند و به این ترتیب به پیکره جامعه آسیب وارد می شود که خود خلاف شریعت است.

مودودی به عنوان یک استاد دانشگاه و فعال حقوق زنان به حکومت طالبان پیشنهاد کرد که اگر می خواهند حکومت کنند، در مسایل خود با خارجی ها مردم را گروگان نگیرند و اگر خواسته ای از خارجی ها دارند، آن را مطرح کنند چنانکه خارجی ها در شهرهای مختلف افغانستان حضور دارند و طالبان هم با آنان مشکلی ندارند. اینکه بر مردم ظلمی تحمیل شود تا خارجی ها خواسته هایی را بپذیرند درست نیست و چنین نظامی پایدار نخواهد ماند.

وی اضافه کرد: طالبان دارای نظام یکدستی که همه از یک نفر یا یک شورا تبعیت کنند نیست، وزارتخانه ها هم تصمیمات متفاوتی می گیرند که ارتباطی به هم ندارد و ممکن است مسدود ماندن مدارس دخترانه هم در سرپرستی وزارت معارف گرفته شده باشد.

 

کلیدواژه