حمل 20, 1401 15:09 Asia/Kabul

روحانی برجسته افغانستانی خدشه دار کردن امنیت جمهوری اسلامی ایران، مخدوش کردن وحدت اسلامی و آسیب رسانی به رابطه برادرانه دو ملت ایران و افغانستان را از اهداف حمله تروریستی به سه طلبه بزرگوار در حرم مطهر رضوی (ع) دانست.

آیت الله سید محمود هاشمی ارزگانی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری ضمن تسلیت حرمت شکنی حرم مطهر رضوی و ماه مبارک رمضان و شهادت خادمان مردم و سربازان مکتب اسلام به امت اسلامی مخصوصا دو ملت بزرگ ایران و افغانستان و مقام معظم رهبری گفت: با توجه به شاخصه های این حمله درمی یابیم که این حادثه تروریستی برای دستیابی به اهداف خاصی از سوی دشمنان اسلام  طراحی و برنامه ریزی شده است.

وی افزود: نخست زیر سوال بردن امنیت بی بدیلی که در جمهوری اسلامی ایران تحت رهبری ولی فقیه و انسانی مدیر و مدبر شاهد بوده ایم در حالی که در طول سالیان متوالی کشورهای اطراف ایران اسلامی در آشوب و جنگ و بحران بوده که آن هم بیشتر از ناحیه حضور امریکایی ها و دیگر غربی ها در افغانستان، عراق و سوریه بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در میان این همه بحران و تنش، جمهوری اسلامی ایران یک ساحل امن و یک پناهگاه برای درماندگان و آوارگان به حساب می آمده که این امنیت پایدار برای غربی ها، صهیونیست ها و وهابی ها به عنوان دشمنان اسلام قابل تحمل نبود. پس یکی از اهداف این حمله ناامن نشان دادن و ایجاد ناامنی در فضای جمهوری اسلامی ایران بوده است.

هاشمی ارزگانی ادامه داد: هدف دوم این حمله مخدوش کردن وحدت اسلامی بود زیرا ایران اسلامی امروز داعیه دار وحدت اسلامی اعم از تشیع و تسنن بود. به گونه ای که فردی به نام اهل تسنن آن هم مربوط به یک ملیت خاص این عملیات ددمنشانه را انجام داده و این به معنای آن است که می خواسته این داعیه و وحدت را خدشه دار کند.

وی اضافه کرد: هدف سوم این حمله آسیب رسانی به رابطه برادرانه و دوستانه دو ملت عزیز و بزرگ ایران و افغانستان بوده که در میان روابط همسایگان بی بدیل و مثال زدنی است. کمتر همسایگانی وجود دارند که برای دفاع از کیان یکدیگر خون داده باشند اما شاهد این موضوع در روابط ایران و افغانستان بوده ایم، چنانکه در طول حدود نیم قرن گذشته به پای ارزش های یکدیگر و دفاع از استقلال، آزادی و تامین امنیت همدیگر جان خود را فدا کرده اند، که این برای دشمنان وحدت دو ملت برادر غیر قابل تحمل است و خدشه دار کردن این وحدت از اهداف مهم این حادثه و حوادثی مانند آن بوده است.

این فعال فرهنگی و اجتماعی افغان تاکید کرد: تروریزم نه ملیت دارد، نه قومیت و نه جغرافیا. یک روز بعد از آن که این حادثه تلخ در حرم مطهر رضوی رخ داد مسجد پل خشتی کابل هدف حمله تروریستی قرار گرفت و نمازگزاران روزه دار افغانستانی به خاک و خون کشیده شدند.

وی بر ضرورت هوشیاری و بیداری دو ملت عزیز ایران و افغانستان تاکید کرد و گفت: هر دو ملت در طول زمان و فراز و نشیب تاریخ معاصر به این بصیرت و آگاهی رسیده اند تا دوست و دشمن را بشناسند، متوجه نقشه های شوم دشمنان باشند و وحدت و همدلی خود را مستحکم تر کنند.

گفتنی است: روز سه شنبه هفته گذشته فردی که تحت تاثیر افکار تکفیری قرار داشته با چاقو به سه طلبه در حرم مطهر رضوی (ع) حمله کرد که یک تن از آنان درجا و یک تن دیگر دو روز بعد به علت شدت جراحات وارده در بیمارستان به شهادت رسیدند و یک تن دیگر زخمی و در بیمارستان بستری است. فرد ضارب توسط مردم و نیروهای حفاظت دستگیر شد.

 

کلیدواژه