ثور 11, 1401 13:59 Asia/Kabul

شاعر و نویسنده برجسته افغانستانی گفت: مرحوم استاد محمد آصف فکرت شخصیتی چند بعدی بود که در حوزه های مختلف کار کرد در هر حوزه ای که وارد شد، تسلط پیدا کرد.

محمد کاظم کاظمی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با تسلیت درگذشت استاد فکرت و اشاره به اینکه وی در عرصه های روزنامه نگاری، نمایشنامه نویسی، بازیگری، شعر، ترجمه و پژوهش کار کرد، اظهار داشت: حوزه ای که محمد آصف فکرت بیشتر در آن فعالیت کرد ترجمه، تحقیق و پژوهش بود و در سال های مهاجرت در ایران بیشتر به این کارها یعنی تحقیق و پژوهش در عرصه فرهنگ و ادبیات مشغول بود.

وی عنوان کرد: مرحوم فکرت چندین کتاب از انگلیسی به فارسی ترجمه کرد از جمله "افغانان" که یک کتاب تاریخی و جغرافیایی است و نیز کتاب "میخ آخر بر تابوت استعمار". کتاب های دیگری هم در حوزه زبان و ادبیات فارسی در افغانستان توسط وی منتشر شده که بسیار ارزشمند هستند.

این پژوهشگر ادبی گفت: بهترین تحقیقی که در مورد لهجه فارسی هرات منتشر شده به نام "لهجه فارسی هروی" کار استاد فکرت است که منبع درجه اولی در این زمینه است و نیز کتاب "لهجه بلخ و دریافت بهتر سخن مولانا" که در مورد خصوصیات زبانی حوزه بلخ و بخارا و ارتباط آن ها با شعر مولانا است که آثار ماندگار و تحقیقات منحصر به فردی می باشند و مشابه آن ها در حوزه ادبیات و تحقیق سراغ نداریم.

کاظمی با اشاره به انتشار کتاب "لندی" توسط استاد فکرت که ترجمعه اشعار کوتاه پشتو است و با استقبال زیادی هم مواجه شد، عنوان کرد: این کتاب هم ارزشمند بود از این جهت که برای اولین بار مجموعه قابل توجهی از لندی های پشتو که ادبیات فولکلور پشتو است در ایران منتشر می شد.

این نویسنده افغان گفت: کتاب دیگری که ایشان منتشر کرد واژه نامه همزبانان بود که ادبیات فولکلور افغانستان در آن ارایه شد خلاف کتاب های دیگر که به ادبیات رسمی می پرداخت و نیز ترجمه از ادبیات فولکلور پشتو که در فارسی قابل استفاده باشد. همه این ها نشان می دهد که استاد فکرت جامعیت جالبی هم داشت و به زبان عربی، انگلیسی، پشتو و فارسی نیز کاملا آشنا بود.

وی در رابطه با چگونگی فعالیت نسل جوان پژوهشگران افغان در حوزه ادبیات با توجه به اینکه بسیاری از پژوهشگران قدیمی از دنیا رفته اند، اظهار کرد: در دو دهه اخیر نسل جوانی از پژوهشگران رشد کرده اند که می توانند کارهای قابل توجهی ارایه دهند و اگر شرایط اجازه دهد که کار کنند، شاهد کارهای شایسته ای از آنان خواهیم بود.

 

کلیدواژه