ثور 14, 1401 12:46 Asia/Kabul

هنرمند و بازیگر افغانستانی گفت: نمایشنامه "مده آ در قندهار" کار مشترک هنرمندان ایرانی و افغانستانی در تهران با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد.

نازیلا احمدی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: دو بازیگر افغانستانی و سه بازیگر ایرانی این نمایشنامه را حدود یک ماه در سالن انتظامی خانه هنرمندان در تهران اجرا کردند.

وی افزود: این نمایشنامه در واقع همان نمایشنامه "مده آ" اثر "اوریپید" مربوط به یونان باستان است که اصغر خلیلی کارگردان نمایشنامه "مد آ در قندهار" این متن را بازنویسی کرد، جغرافیای آن را تغییرداد و نام "مده آ در قندهار" را بر آن نهاد. این نمایش کاملا یک نمایش زنانه است، زنی که درد عشق را نشان می دهد و مضمون آن بلعیده شدن عشق توسط سیاست است.

به گفته این بازیگر افغان که در نمایشنامه "مده آ در قندهار" نقش ایفا کرده، نمایش، داستان عاشقانه ای دارد که درد و رنج زن ها در آن دیده می شود و نشان می دهد که یک زن با تمام دردها و رنج هایی که دارد چگونه با مشکلات کنار می آید. این نمایشنامه حدود یک ماه در سالن انتظامی خانه هنرمندان در تهران به اجرا در آمد، استقبال از آن هم خوب بود و کار به دلیل اینکه مشترک بین هنرمندان ایرانی و افغانستانی بود کار خوشایندی بود.

احمدی با بیان اینکه هنر مرز نمی شناسد و هنرمندان افغانستانی و ایرانی در حد توان خود می خواهند نشان دهند که باهم دوست هستند و دغدغه های مشترکی دارند عنوان کرد: بحث زن و مشکلاتی که زنان با آن درگیر هستند تنها به افغانستان برنمی گردد، در ایران و دیگر کشورها هم نمونه های آن مشاهده می شود و هنرمندان ایرانی و افغانستانی هم می توانند در کنار هم این درد مشترک را در قالب نمایش نشان دهند.

وی در مورد قصه نمایشنامه هم گفت: داستان از این قرار است که زنی افغانستانی که عاشق شوهرش است به خواست شوهرش مجبور به ترک افغانستان می شود. او از پنجشیر به قندهار می رود و باز شوهرش می خواهد به خاطر مسایل سیاسی وی را کلا از افغانستان خارج کند که به نوعی به اتفاقات اخیر افغانستان هم در نشانه گذاری ها اشاره می شود و اینکه اولین قربانیان جنگ همواره زنان و کودکان هستند.

احمدی در مورد چگونگی فعالیت هنرمندان مهاجر افغانستانی در عرصه تئاتر در ایران هم گفت: فضا باز تر شده و زمانی که هنرمندان افغانستانی پیشرفت کرده و جایگاهی کسب کنند دیگران هم تشویق می شوند و شروع به تلاش و فعالیت می کنند که چنین هم بوده است.

وی در رابطه با فعالیت های گروه های هنری نمایشی مهاجرین در ایران هم اظهار کرد: گروه هایی وجود دارند که در حوزه تئاتر و سینما فعال هستند، کانون های بازیگری دارند، آموزش هایی ارایه می کنند و افراد مستعد را به تیم های مختلف معرفی می کنند.

 

کلیدواژه