ثور 17, 1401 13:39 Asia/Kabul

ادیب و نویسنده برجسته ایرانی در حوزه فرهنگ و ادبیات گفت: استاد محمد علی اسلامی ندوشن و استاد محمد آصف فکرت نماد اتحاد فرهنگی ایران و افغانستان هستند.

محمد جعفر یاحقی استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به مراسم بزرگداشت دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن و محمد آصف فکرت دو ادیب برجسته ایرانی و افغانستانی، اظهار داشت: این دو بزرگوار که بسیار باهم انس داشتند و دوست بودند و کارهای ماندگاری در حوزه فرهنگ مشترک انجام دادند پیشتر در فاصله دو روز در کانادا درگذشتند.

وی افزود: از اینرو تصمیم گرفته شد به مناسبت روز هفتم درگذشت این بزرگواران امروز شنبه از ساعت 11 تا 13 به وقت ایران نشستی با حضور دانشمندان ایرانی و افغانستانی برای بزرگداشت آنان که یکی متعلق به فرهنگ ایران و یکی متعلق به فرهنگ افغانستان است و البته هردو همدل و همراه بودند، برگزار شود.

یاحقی عنوان کرد: به عقیده وی استاد اسلامی ندوشن و استاد محمد آصف فکرت نماد اتحاد فرهنگی میان ایران و افغانستان هستند. هر دو همدیگر را دوست داشتند و فرهنگ مشترک را پاس می داشتند به همین دلیل از تعدادی از دانشمندان دعوت شد که در این نشست سخنرانی کنند، خاطراتی را بیان نمایند و آثار و فعالیت های آنان را برای مخاطبان معرفی کنند.

این نویسنده و پژوهشگر ایرانی گفت: این برنامه به صورت نیمه حضوری در کتابخانه قطب علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار و همزمان از صفحه اینستاگرام قطب علمی هم پخش شد. کار مشترکی که برخی از کارشناسان افغانستانی در مورد استاد اسلامی ندوشن صحبت کردند و تعدادی از کارشناسان ایرانی در مورد استاد محمد آصف فکرت سخن گفتند.

وی بیان داشت: دکتر اسلامی ندوشن حدود هفتاد سال در مورد فرهنگ ایران، زبان فارسی، فردوسی و حافظ نوشت، سخن گفت و تدریس کرد و به زبان مشترک فارسی دری قلم زد و مسایلی را مطرح کرد که در فضای فرهنگ مشترک بسیار بنیادین بود و به آن نیازمند بودیم.

به گفته یاحقی دکتر اسلامی ندوشن بر فرهنگ به معنی تاریخی،کلی و فراتر از مرزها و بر مفهوم ایران فرهنگی تاکید داشت و فردوسی را سمبل این فرهنگ می دانست، به فردوسی اعتقاد خاصی داشت و چندین کتاب هم در این مورد نوشت. وی به سفر و به ویژه سفر در قلمرو فرهنگی ایران و جهان بسیار علاقمند بود. به افغانستان، تاجیکستان، روسیه، امریکا، مصر و کشورهای مختلف اروپایی سفر کرد و به همه جای ایران هم سفر کرده بود و به نیشابور نیز بسیار علاقمند بود.

این استاد فرهنگ و ادبیات یاد آور شد استاد اسلامی ندوشن در یکی از سفرهایش به افغانستان در سال 1349 با استاد محمد آصف فکرت که در آن زمان حدوداً 24 ساله بوده و در استان بلخ افغانستان کار فرهنگی می کرده آشنا شده و هر دو از همان زمان تا پایان عمر باهم در ارتباط نزدیک بودند.

یاحقی با بیان اینکه استاد فکرت هم سال های زیادی در ایران و در مشهد سکونت داشت، گفت: در بنیاد پژوهش های اسلامی و کتابخانه آستان قدس با وی کار کرده و علاقه او را به استاد اسلامی ندوشن شاهد بوده به گونه ای که همواره در مورد استاد ندوشن صحبت می کرده و در زمانی که هر دو در ایران حضور داشتند هم در ارتباط نزدیک بودند. استاد ندوشن هم علاقه خاصی به آقای فکرت داشته و دائما در مورد وی صحبت می کرده است.

به گفته استاد یاحقی کارهای آقای فکرت در حوزه فهرست نویسی،گردآوری گویش هرات، چاپ نسخه های خطی در مورد میراث مشترک و ترجمه از زبان انگلیسی و دیگر کارهایی که انجام داده همه در مسیر گسترش فرهنگ مشترک و زبان فارسی و تائید و تاکیدی بر زبان است که امروز به شدت به آن نیازمندیم و به عنوان یک وسیله ارتباط مشترک ما را به هم نزدیک می کند.

وی اضافه کرد: باید این فرصت را غنیمت بدانیم و بر یکپارچگی و یگانگی فرهنگی و زبانی دو کشور و دو ملت که اینقدر به هم نزدیک هستند و این دو نفر نماد این اتحاد فرهنگی می باشند، تاکید کنیم.

 

کلیدواژه